Gründer, daglig leder, majoritetseier og redaktør Chul Christian Aamodt i nettavisen enerWE. (Arkivfoto: Gard L. Michalsen)

Her er nettavisen som virkelig satser på content marketing: Møt oljebransjens nye medie-mygg

Men EnerWE har store planer for vekst.

Du er kanskje blant de 3000 som liker EnerWE på facebook - eller har sett at noen av dine venner gjør det? Og så lurer du på hva det egentlig er?

Slik svarer Chul Christian Aamodt, redaktør, gründer og eier:

- Vi er en nettavis som skriver om oljebransjen. Og som satser på innholdsmarkedsføring, sier Aamodt.

Avisa har holdt på i et drøyt år. Etter en litt treig start, slik mange gjerne opplever, merker Aamodt nå at det begynner å «ta litt av»:

- I februar hadde vi 40.000 sidevisninger, så vi er fortsatt en liten mygg. Men vi får gode tilbakemeldinger. Og; vi har snart solgt for mer i år, enn vi gjorde i hele fjor, sier Aamodt fornøyd.

I fjor nådde de en omsetning på litt mer enn to millioner, fordelt på nettavis og konferanser. I år skal det bli en del mer.

Og nå søker Aamodt eksterne investorer for å bli med på veksten, med invitasjon til en emisjon i vår. Potensielle kandidater har allerede meldt seg.

- Jeg skal selv bidra med én million kroner i emisjonen. Og så håper vi å hente inn et par til. For å bygge opp en god organisasjon og styrke den redaksjonelle satsingen, sier Aamodt.

enerwe forside 01
  • Slik ser nettavisa ut. Besøk den på enerWE.no.

Fra kursbransje til media

Men hvordan startet det hele?

Chul Christian Aamodt har ingen tradisjonell erfaring fra media eller redaksjonell virksomhet. Han kom fra jobb som salgsdirektør i den oljerelaterte kurs- og opplæringsbedriften Mintra.

Men det var samtidig erfaringene herfra som ga ham også lyst til å prøve seg i mediebransjen. Eller rettere sagt: Erfaringene fra å forholde seg til markedsføring og medier.

- Jeg så hvor mye inntekt vi genererte av å få innhold og omtale i mediene. Vi skrev pressemeldinger og ferdige saker, som vi gjerne fikk publisert i fagmagasin eller andre aviser. Deretter var det alltid mange som tok kontakt. De beste pressemeldingene handlet om hvor mye kundene sparte på å bruke oss, og de kom gjerne på trykk nesten uten endringer, minnes Aamodt.

Han så hvordan dette virket, og på den andre siden: Hvordan bannerannonser ikke fungerte.

- Vi brukte alt for mye penger på bannerannonser, uten å få en eneste henvendelse av det, sier han.

REDAKSJONELT OG REKLAME: Nettavisa byr på både redaksjonelt innhold og betalt innholdsmarkedsføring.
REDAKSJONELT OG REKLAME: Nettavisa byr på både redaksjonelt innhold og betalt innholdsmarkedsføring.

Sponset innhold

Og etter tolv år i selskapet og åtte år som salgsdirektør, tok han med seg denne erfaringen: Hva med en nettavis som lot kundene publisere artikler selv? Og få akkurat den reklamen de ville ha?

- Jeg vurderte å lage et byrå, men tenkte at det er alt for mange av dem. Så kom jeg på ideen om å starte en nettavis. Og tenkte - i dag er alle selvpubliserende, så kundene kan betale for å få lov å publisere selv. Da sparer både vi og dem tid, forteller Aamodt om ideen hans.

Der kommer altså navnet fra: Energy og «WE» - som i «vi». Kunder som vil publisere innhold, betaler for å bli medlem i «Team enerWE».

Redaktøren er klar på at han visste lite om journalistikk før han satte i gang, og beskriver seg selv som en «glad idiot». Og der bransjen i dag diskuterer om dette heter sponset innhold, content marketing eller native ads, konstaterer Aamodt i hvert fall at det funker:

- Kunden kan forme en story, og gjerne presentere det som en føljetong. Vi slipper å bruke tid på pressemeldinger. Og vi tjener penger på det, konstaterer han.

Men, understreker gründeren: Alt innhold som er betalt innhold, er merket med «reklame» og avsender.

- Vi vil følge spillereglene, og merker heller for mye enn for lite, svarer Aamodt på spørsmål om det.

KONTOR: Slik ser kontorlokalet til enerWE ut - på Filipstad Brygge i Oslo.
KONTOR: Slik ser kontorlokalet til enerWE ut - på Filipstad Brygge i Oslo. Bilde:

Satser redaksjonelt

Ved siden av nettavisdriften, har enerWE også stått bak flere konferanser. Senest før påske årets Energy Communcation Conference. Denne satsingen er nå skilt ut i eget selskap, Team Nordmarka AS.

Foruten noen frilansere, er Aamodt stort sett alene i nettavisen på heltid. Men nå vil han styrke redaksjonen:

- Jeg er ikke best på å være journalist, og bør bruke tida på salg og kunder. Det første vi ser etter er en desker, foreløpig på deltid. Og så skal vi bruke penger på frilansere for å få inn enda flere og bedre «egensaker» som ikke andre medier har, sier Chul Christian Aamodt.

Foruten eget stoff og ikke minst det sponsede innholdet, bruker nettavisa en del stoff fra NTB. Men det er ikke de allmenne nyhetene som skaper trafikk og buzz.

Det er for oljebransjen som for andre: De gode historiene om folk flest går best.

- Vi merker for eksempel at når vi skriver om vanlige folk som jobber i bransjen, går sakene virkelig godt, og gjerne i sosiale medier. Det er ikke så mange som vil lese om konsernsjefen, det har de gjort hundre ganger før. Men de vil gjerne lese om kollegaen sin, eller noen de kjenner, tenker Aamodt.

Er olje-optimist

Chul Christian tilhører heller ikke pessimistene, på oljebransjens vegne

- Det er tøffe tider, men vi har nettopp åpnet nye felt som skal vare i mange år. Samtidig har krisen i oljebransjen vært bra for oss. Det gjør at vi har vært forsiktige med å bruke penger. Og den gjør at de tradisjonelle mediene sliter i motbakke. Det har gitt rom for en liten mygg som oss, uten store faste utgifter. Vi har ikke firmabiler og store kontorer, men begynte i joggebukse hjemme i stua. Alle investeringer har vi tatt på drifta, og selskapet har ingen gjeld, sier en offensiv mediegründer.

Men hvor stort skal dette skipet bli? enerWE hadde 20.000 brukere innom i februar, noe som var all time high. Potensialet er langt større, mener Aamodt:

- Det er 200.000 mennesker som er tilknyttet bransjen på en eller annen måte. Vi skal prøve å nå alle dem, sier Aamodt.

Og han stopper ikke der. Målet er å nå lengre ut enn oljebransjen i Stavanger.

- Vi tenker både internasjonalt og på andre bransjer. Lykkes vi i oljebransjen, kan vi etablere vertikaler i andre beslektede næringer. Og jeg har erfaring med å internasjonalisere selskaper fra tidligere jobb - det har jeg troen på også for enerWE!, sier Chul Christian Aamodt ambisiøst.

Fakta: Enerwe AS

  • Enerwe AS ble etablert høsten 2013, med nettavisdrift fra nyttår 2013/14.
  • Chul Christian Aamodt er gründer, majoritetseier og redaktør. I dag eier han 99 prosent av selskapet gjennom Screensailor AS.
  • Selskapet har nå invitert til en emisjon, men Aamodt ønsker i utgangspunktet fortsatt å være majoritetseier.
  • Aamodt er selv styreleder, men har to erfarne karer med seg som eksterne styremedlemmer: Anders Brenna og Jørgen Aanonsen. Etter emisjonen ønsker Aamodt å tre ut av styret for å konsentrere seg om driften av nettavisen.
  • Aamodt har tidligere vært med å bygge opp selskapet Mintra Trainingportal, der han også satt på en stor eierpost. Dette selskapet ble nylig solgt til Private Equity-fondet Riverside.
Til toppen