Ansvarlig redaktør og administrerende direktør i VG, Torry Pedersen. (Foto: Krister Sørbø/VG) (Bilde: Sørbø, Krister)

Historisk for VG med 3.500.000 unike brukere: – Trump ga oss den beste dagen i vår digitale historie, sier sjefredaktør Torry Pedersen

Den tabloide storebroren hadde nesten 29 millioner sidevisninger på valgdagen. Over to millioner av de besøkende kom via mobil, opplyser sjefredaktøren.

Hittil i år har VG omtalt den påtroppende amerikanske presidenten Donald Trump eller valgtaperen Hillary Clinton hele 2.400 ganger. Da er lyd- og levende bilder ekskludert.

Det har tydeligvis gjort folk bevisst på at de satser på amerikansk valgkamp, for i går kunne VG feire sin aller beste dag - noensinne - på nett, sier sjefredaktør Torry Pedersen.

– Jeg har fulgt hvert eneste klikk i VG Nett siden det ble født og jeg kjenner leserne mine. Vi vet at det er store og viktige nyheter som driver trafikken til VG og det så vi beviset på i går. Trump ga oss den beste dagen i vår digitale historie, sier han.

VG opplyser til Medier24 følgende nøkkeltall fra den intense valgdagen:

  • 3,5 millioner unike brukere.
  • 29 millioner sidevisninger.
  • 600.000 innom VGTV.
  • 2 millioner av de unike brukerne kom fra mobil.

– Jeg synes de som jobber i VG har gjort en veldig god innsats over lengre tid og vi har brukt store ressurser på dette valget. Jeg mener vi har hatt en bred dekning, gjennom at vi har reist Amerika på tvers for å finne Trump-velgerne og vi har hatt store reportasjer fra rustbeltet som ble avgjørende for valget, for å nevne noe, sier han.

  • Se også tall for NRK og TV 2 nederst i saken.

Overlater skrytingen til The Donald

Sjefredaktøren er mest opptatt av å få frem at internett og digitale medier har blitt den viktigste kilden for nyheter og at det for lengst har passert TV.

– Det viktige med dette er at det illustrerer at nyhetsformidlingen forflytter seg til digitale flater. Ett eksempel på det er fra klokken 06 - 07 om morgenen i går, var det 62 prosent høyere trafikk på mobil i 2016-valgkampen enn det var når Obama ble gjenvalgt for fire år siden. Det illustrerer kraften i forflytningen som nå finner sted.

– Hva er suksessoppskriften?

– Vi trenger ikke å skryte, det overlater vi til The Donald, men vi forholder oss til at det aldri før har vært så mange som går til VG for å bli oppdatert og det synes vi er tilfredsstillende.

– VG har levert grundig og godt på alle store hendelser - alt fra når Bieber går av scenen til dette. Nå er ikke Bieber av samme «magnitude» som når Trump blir valgt til president, men det er en utrolig stor nyhet i sitt segment. Der må vi være gode og det er vi.

Faksimile fra VG sin dekning av den amerikanske valgkampen.
Faksimile fra VG sin dekning av den amerikanske valgkampen.

Ønsker debatten om mediekritikken velkommen

Til tross for alle meningsmålinger, prognoser og ekspertuttalelser som viste at Hillary Clinton kom til å vinne valget, så skjedde det ikke. I lys av dette, har det kommer massiv kritikk til amerikansk og internasjonal presse.

Til Dagens Nærlingsliv sier assisterende generalsekretær Reidun Kjelling Nybø i Norsk Redaktørforening at norske medier bør gå i seg selv etter at de overså mange av strømningene som førte til at Donald Trump vant valget i USA.

Torry Pedersen sier at det er flere sammensatte problemstillinger å ta løs på etter valget. 

– Det er en helt legitim debatt å diskutere dette og om Trump-bevegelsen er godt nok speilet i mediene. Det er bra at vi diskuterer og det vil komme en enda større debatt om dette i USA, men når det er sagt, så står jeg inne for vår dekning, sier han og peker på:

– VG har hatt masse reportasjer fra det såkalte rustbeltet over flere titalls sider i VG Helg og masse på nett. Vi har vært i Ohio for å intervjue Trump-velgere i sommer og i Pennsylvania, hvor ingen republikaner har vunnet siden 1988 og som ble en av de viktigste delstatene i valget, så jeg mener vi har hatt en god analyse på dette og dekket det bra, sier han.

ALEXANDRA BEVERFJORD, nyhetsdirektør i NRK. Arkivfoto.
ALEXANDRA BEVERFJORD, nyhetsdirektør i NRK. Arkivfoto. Bilde:

Gode tall for begge kringkasterne

NRK og TV 2 hadde også gode dager. I en pressemelding opplyser NRK følgende tall i går:

  • Ny årsrekord for NRK.no.
  • Fjerde høyeste dagen på mobil for NRK.no (når YR-tallene er ekskludert).
  • Store rekorder for nyhetssenteret og utenriks på nett og mobil.
  • NRK1 var førstevalget for publikum med ca dobbelt så mange seere som valgene i USA i 08 og 12 gjennom hele natten og morgen/dagen.
  • Mellom 2-300 000 seere på morgenen i går.

Nyhetsdirektør Alexandra Beverfjord skriver i pressemeldingen:

– NRK Nyheters målsetting er å være først – med hele bildet. I dekningen av presidentvalget har vi lykkes med begge deler. Publikum har fått oppdateringer og nerve minutt for minutt på mobil og nett.  Samtidig har NRK Nyheter levert analyser, kommentarer, og en maratonsending på tv der hele NRKs korrespondentnett var i sving for å gi et bilde av verdenssamfunnets reaksjoner på valget og valgresultatet.

PS! Også TV 2 opplevde gode tall i går. På Nyhetskanalen var 793.000 innom med en seertid på 53 minutter.

Til toppen