(Faksimile: TV Haugaland)

Hvorfor skal en fotballklubb eie et medieselskap? Det er ikke helt problemfritt

Haugesunds Avis er skeptisk til konkurrentenes nye eierskap.

Denne uka ble det kjent av FK Haugesund går inn som eier og etablerer mediehuset Haugaland Media. Det er naturlig nok omtalt også hos konkurrenten - og dette skriver ansvarlig redaktør Einar Tho i Haugesunds Avis i sin lederartikkel torsdag:

Denne lederen bør dere lese med ekstra kritisk blikk. Den handler om at FK Haugesund AS overtar TV Haugaland, Karmøynytt og Haugesundnytt. Det nye selskapet, Haugaland Media AS, ønsker å ta Mediehuset Haugesunds Avis' (MHA) plass som den ledende nyhetsformidleren i regionen. Vi har andre planer, for å si det sånn, og vi venter at leserne våre har dette i bakhodet når vi skriver om denne saken.

Først er det grunn til å rose Ole Henrik Nesheim for å satse på lokale medier. Han har vært utholdende og brukt penger på å bygge opp TV Haugaland. Dette har vært koblet tett opp mot eierskapet i FKH. Nå blir samlivet enda tettere, og de to gratisavisene (med samme eierskap) legges til.

Det er prinsipielt synd at to mediebedrifter blir én, men også MHA har gjort sine oppkjøp gjennom tidene og sitter således i glasshus.

Vi ser også at den nye enheten vil ha muligheter mediene ikke hadde hver for seg. De kan være operative i en større del av døgnet og utnytte ressursene bedre. Dette vil utfordre oss, og det er også bra. Vi skal løfte oss for å møte større konkurranse.

Så til det som er mer problematisk. Hvorfor velger Nesheim at FKH AS skal stå som eier av medieselskapet? Nesheims engasjement for FKH er ubestridt. Han sier at hovedmotivasjonen bak oppkjøpet er å gjøre FKH til et bedre fotballag. FKHs sponsorer skal få bedre markedseksponering, opplyses det.

Hvordan vil slike signaler påvirke dekningen FKHs kjøpte medier har av eierens fotballklubb og sponsorene? Vi er overbevist om at de to redaktørene har intensjoner om å håndtere dette på beste måte, men vil leserne og seerne stole på det?

Dette er rimelig enkelt når det handler om å lage journalistikk på en 1–0-seier over Viking, men hva når de virkelig kritiske spørsmålene må stilles? Når en ledende ansatt slutter? Om det er bråk internt? Da blir det vanskeligere, uansett hvor gode intensjonene er.

Det er heller ikke risikofritt, det Nesheim driver med. Eierskap i fotballklubber, lokal-tv og aviser er ikke det tryggeste man kan sette penger i. Lokalt engasjement og eierskap fortjener ros. Men samtidig brukes merkevaren til regionens fotballag i konkurransen i et tøft mediemarked.

Blir det nå slik at når MHA sponser FKH, dette året gjennom Radio 102, sponser vi også en konkurrent? Blir det nå mer problematisk for Haugaland Kraft å bruke fellesskapets penger på eierandeler i og sponsing av FKH?

Dette vil tiden vise.

Til toppen