I februar lanserte de Vestviken24 - og har allerede nådd målene for 2015

VESTFOLD: Slik skal Amedia styrke historien om næringslivet i fylket. Og skape nisje-trafikk som gir mer penger per bruker.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

- DEN MENTALE avstanden mellom byene her er større enn den fysiske avstanden, sier Jan Erik Hvidsten.

Han er utviklingssjef i Amedia Vestfold, jobber med flere prosjekter og akkurat nå kanskje aller mest Vestviken24.

Det er en regional næringslivsavis på nett, som et samarbeid mellom konsernets seks aviser i Vestfold. Med Hvidsten som redaktør og en fast frilanser på fulltid. Resten av stoffet kommer fra konsernets seks aviser i fylket.

Navnet og konseptet er inspirert av Vest24 og ikke minst Nordlys-drevne Nord24, som var først ute i Amedia.

Men det er et viktig skille mellom Nord-Norge og Vestfold. Mens det er flere dags seiling fra Lofoten til Finnmark, kan du nær sagt sykle gjennom hele Vestfold på en formiddag.

Dermed burde det ligge godt til rette for en regional næringslivsavis, mener Hvidsten:

- Fordi geografien er såpass tett, fungerer den «øvre halvdelen» av arbeidsmarkedt, særlig ledersjiktet, ganske likt arbeidsmarkedet i store byer. Man velger seg en base for å bo, og kjører gjerne i mellom for å jobbe, sier Hvidsten.

Og legger til at han selv er et godt eksempel:

- Jeg bor i Sandefjord og jobber i Tønsberg. Halvparten av oss pendler, men nesten ingen leser to lokalaviser. Men de som jobber i store bedrifter i Tønsberg, er interessert i hvordan det går med næringslivet i Sandefjord. Så det er et rom for oss, mener Hvidsten.

LES OGSÅ fra avisfylket Vestfold om fellesdesken:

- FOLK HAR rett og slett savnet en slik regional medieaktør, mener Hvidsten. Tallene tyder på det samme:

Når Medier24 besøker Tønsberg rett før påske, har avisa drevet i seks uker. Allerede nærmer de seg målet på 30.000 unike brukere i uka.

- På gode enkeltdager har vi langt over 10.000 brukere om dagen, forteller en fornøyd redaktør.

Nettavisen skal publisere minst en håndfull saker hver dag, både eksklusive saker, saker fra en av de andre avisene - og noe nasjonalt stoff fra ANB/NTB.

Og det er ikke bare suksess på innhold og trafikk. Også når det gjelder inntekter.

- Vi har satt et budsjett for det første året, som rett nok er ganske lavt. Men vi har allerede passert det. Før vi lanserte hadde vi solgt annonser for flere hundre tusen kroner, sier Hvidsten.

VESTVIKEN-REDAKTØREN understreker at 24-prosjektet ikke er noen blåkopi av Nord og Vest. Hvidsten mener de har jobbet tungt både kommersielt og redaksjonelt, og understreker at målet ikke nødvendigvis er flest mulig saker.

- En sak om en ny frisørsalong kan være en sak for lokalavisen, men det er i utgangspunktet ikke noe for Vestviken24. Men en sak om alle de 30 frisørsalongene som fins i byen, kan være noe for oss, illustrerer Hvidsten.

- Vestfold har et sterkt næringsliv og mange klynger på både teknologi, offentlige arbeidsplasser og andre næringer. Det er viktig at vi kan løfte fram dette, vise kvaliteten på næringslivet - og dessuten ha en kritisk tilnærming til det, fortsetter han.

Hvidsten er også klar på at han ikke vil «hore» det for mye til.

- Vi har en seriøs profil på Vestviken24. De brukerne vi ønsker oss, er nettopp den målgruppa som ikke vil ha useriøse saker. Og den første leserundersøkelsen vår tyder på det; at vi har lesere med høy inntekt, god utdannelse og gjerne mye ansvar i jobben, sammenlignet med den gjennomsnittlige avisleser, sier han.

VESTVIKEN24 ER bare et av mange samarbeidsprosjekter i Amedia Vestfold. Avisene har samarbeidet om regionale næringslivsmagsiner på papir, motormagasinet KJØR - og en nasjonal hytteavis. Et kommende prosjekt er å se på mer regionalt samarbeid om boligjournalistikken.

Mer slikt kan det bli framover, antyder utviklingssjef Hvidsten.

- Vi ser at de klassiske hovedproduktene faller. Å få god økonomi i nettavisene er krevende. Hver bruker har en verdi, men brukere på et nisjenettsted er definitivt mer verdt. Mer segmenterte brukere gir høyere annonsepris.

- Ikke overraskende er det flere regioner og aviser som lukter på slike prosjekter og samarbeid. Hva er ditt tips til dem?

- Det er interessant - og det er mulig å skape både topp- og bunnlinjevekst mde nisjesteder, vertikaler og nye produkter. Men det er en viktig fellesnevner, og det er at du må gjøre det skikkelig. Publikum er kresent. Skal det bli suksess, kan du ikke gjøre det med venstrehånda, sier Jan Erik Hvidsten.

Powered by Labrador CMS