SCHIBSTED: Aftenpostens publisher Espen Egil Hansen og Schibsted Norge-sjef Didrik Munch. (Arkivfoto) (Bilde: )

Ingen bunn i sikte for regionavisenes annonseinntekter: Faller med 27 prosent på papir - og 30 prosent digitalt

Men Schibsteds abonnementsaviser har klart å stanse opplagsfallet, og øker nå brukerinntektene.

Schibsteds kvartalsrapport for 3. kvartal har lyspunkter å fortelle om for de norske mediehusene, men noen kurver peker fortsatt bratt nedover. 

Særlig for de fire regionavisene ser vi fortsatt en bekmørk utvikling når det gjelder annonseinntekter:

  • 3. kvartal stupte annonseinntektene med 28 prosent totalt.
  • Papirinntektene faller med 27 prosent, mens digitalinntektene går ned hele 30 prosent.

Lyspunktene for de Aftenposten, BT, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen handler i all hovedsak om en positiv utvikling på abonnement. Her har opplagskurven stanset, og flere av avisene kan vise til en liten vekst.

Det synes også på inntektene, som også drives av økte priser: Opplagsinntektene økte 3. kvartal med 7 prosent, mot samme kvartal i fjor.

(Fra Schibsteds kvartalsrapport).
(Fra Schibsteds kvartalsrapport).

Det veier opp for noe av fallet i annonseinntekter, men langt fra alt:

Den totale omsetningen for disse fire avisene har falt med 200 millioner kroner så langt i år, fra 2,3 milliarder i fjor til 2,1 milliarder kroner per tredje kvartal i år.

Takket være kostnadskutt styrker likevel avisene resultatet, som så langt i år er en EBITDA på 133 millioner, en margin på 6 prosent.

Schibsted rapporterer nå kun samlet for disse fire avisene, og ikke hvordan hver enkelt gjør det.

LES OGSÅ: 

VG kutter seg til pene marginer i 2016 også, men nå brister grunnmuren: 36 prosent fall i annonseinntekter på papir

Etter en tøff høst på børsen, leverer Schibsted fortsatt sterke tall. 44 prosent driftsmargin på rubrikk

Schibsted Norge-sjef Didrik Munch om utviklingen i mediehusene:

Hvordan går det med VG, Aftenposten og regionavisene? Schibsted Norge-sjef Didrik Munch om utviklingen og resultatene for 3. kvartal.

> Les også mer på medier24.com!

Posted by Medier24.com on 4. november 2016

Til toppen