Innholdsmarkedsføring - kjært barn har mange navn? Dette fra et foredrag med Jens Barland om merking av reklame. På skjermen ser vi VG-redaktør Torry Pedersen. (Arkivfoto) (Bilde: )

Innholdsmarkedsføring virker: 70 prosent sier at de leser det

Men 20 prosent har fortsatt problemer med å skille reklame fra journalistikk.

Oslo (NTB): Reklamefinansierte tekster i norske aviser er så vanskelige å skille fra redaksjonelt innhold at hver femte leser ikke oppdager forskjellen, viser en medieundersøkelse.

– Den skjulte reklamen er sleip og vanskelig å oppdage. Vi vet ikke om vi blir utsatt for den eller ikke, sier generalsekretær Kjersti Løken Stavrum i Norsk Presseforbund til Klassekampen.

Avisen viser til rapporten «Bruksmangfold – en analyse av nordmenns nyhetskonsum», som NTB omtalte i forrige uke.

Innholdsmarkedsføring er reklame som etterligner journalistiske sjangre og virkemidler.

70 prosent av deltakerne i undersøkelsen sier at de leser den type annonseartikler i større eller mindre grad, og 20 prosent svarer at de i liten grad er klar over at innholdsmarkedsføring er en form for reklame.

– Denne type annonsering er et relativt nytt fenomen, og det tar litt tid for folk å tilvenne seg kodene. Jeg er ikke spesielt bekymret på lang sikt, sier sjefredaktør Torry Pedersen i VG til NRK.

Rapporten er laget av Trøndelag Forskning og Utvikling på oppdrag fra regjeringens Mediemangfoldsutvalg.

Til toppen