PRISVINNENDE JOURNALISTIKK: Ansvarlig redaktør Terje Svendsen i Østlands-Posten (fra venstre), journalist Jakob Semb Aasmundsen, ansvarlig redaktør Sigmund Kydland i Tønsbergs Blad og journalist Bjørnar K. Bekkevard mottok Amedia-prisene i går. (Foto: Erik Wold Aunemo)

«Jakobs fordommer» fikk Amedias journalistpris. Nordlys ble årets mediehus for andre år på rad

Amedia-aviser priset seg selv mandag.

Under årets lederkonferanse i Amedia, ble konsernets interne avispriser delt ut.

Og prisen for «Beste lokaljournalistikk» gikk imponerende nok til en sommervikar - til Tønsbergs Blad og seriens «Jakobs fordommer».

– Dette er et nyskapende prosjekt, et prosjekt som i år er blitt det mest leste, det mest delte, det mest debatterte og mest sette. Og et prosjekt som har påvirket holdninger og bidratt til å endre synet på noen av dem som skiller seg ut i samfunnet. Eller på dem vi har midt blant oss og som vi har sterke og nedfelte synspunkter på, uttaler juryen.

Det kan vi lese på TB.no, som forteller mer om prisen og prosjektet.

– Det motet Tønsbergs Blad har vist ved dette prosjektet beviser at regler er til for å brytes. Det markerer starten på en ny tid for journalistikken. En tid som er basert på åpenhet, raushet og medmenneskelighet, sa Jakob Semb Aasmundsen i sin takketale.

MOTTOK BEVISET: Nordlys-direktør Ronni Møller Pettersen og sjefredaktør Anders Opdahl med beviset på at Nordlys nok en gang er årets mediehus i Amedia.
MOTTOK BEVISET: Nordlys-direktør Ronni Møller Pettersen og sjefredaktør Anders Opdahl med beviset på at Nordlys nok en gang er årets mediehus i Amedia.

Nordlys tok pris hjem igjen

Prisen til Årets mediehus i Amedia gikk for andre år på rad til nord: Landselsavisa Nordlys tok prisen også i år.

Nordlys.no kan vi lese at to hovedgrunner ligger bak prisen. Utviklingen på digitale inntekter både på innholdsmarkedsføring og brukerbetaling.

«Årets mediehus i Amedia er et mediehus som omstiller seg raskt, som stendig søker nye muligheter, som er konkurranseorientert, setter seg høye ambisjoner, ønsker å ligge i teten i den digitale transformasjonen og som er levende opptatt av den viktige journalistikken som grunnlaget for utvikling», heter det i juryens omtale av prisvinneren.

Og videre:

«Årets mediehus tilhørte dem som kjempet lengst mot å låse inn stoffet sitt som eksklusivt innhold som krevde brukerbetaling, men har utviklet seg til å bli et av dem som tar de modigste og tøffeste plussgrepene.»

Les mer på Nordlys.no.

  • Det er formodentlig delt ut flere priser mandag kveld, og Medier24 kommer tilbake til disse også.
Til toppen