MEST-OPPTATT-AV-Å-FÅ-MED-GJENGEN-SELFIE: Redaktør Kjersti Sortland og ledergruppen i Budstikka.Media har ikke tatt sommerferie riktig ennå. Etter selfie-oppdraget foran humørfylte kolleger, diskuteres strategiske mål på møterom Skallum. Alle møterommene i huset er oppkalt etter storgårder i Asker og Bærum. Det flotteste møterommet heter Skaugum.

- Jeg er ikke så god på å ta ferie, men har familie og venner som tvinger meg til å tenke på annet enn journalistikk og forretningsmodeller

MEDIESOMMER: Kjersti Sortland tar sen ferie i Kroatia. Før hun og Budstikka lanserer både nye tjenester og sin første redaksjonelle startup.

«Mediesommer» er vår uhøytidelige intervjuserie med både sommerlige og faglige spørsmål.

Intervjuobjektene sender selv stafettpinnen videre til neste person ut. Det skjer i to parallelle stafetter.

Tidligere intervjuobjekter har vært Randi S. Øgrey og Gard SteiroLes alle Mediesommer-pratene her!

  • Navn: Kjersti Sortland
  • Alder: 46
  • Stilling: Ansvarlig redaktør i Asker og Bærums Budstikke

Først tre spørsmål til deg:

Fra Randi Øgrey: Hvorfor skal jeg ta Budstikka med i ferien? Og hva er Budstikkas neste innovasjonsprosjekt?

- Så artig å bli utfordret av en medieleder, mor og velger som bor i Budstikkas område! Vi synes det er flott å få lage lokalavis for en generelt høyt utdannet og kompetent befolkning.

- Jo, avisen må med i ferien – velg selv mellom eAvis, nyhetsapp, omadressert på papir eller online – for eksempel fordi du da vil bli kjent med alle 11 partilederne som stiller valgliste i kommunen til høsten. Etter å ha synliggjort og diskutert lokal makt gjennom Maktliste-grepet i juni, holder redaksjonen i sommer løftet om å peke på politiske konflikter der du bor.

- Vi skal gi deg innsikt til å velge hvem som bør få styre over nærmiljøene våre de neste fire år. Så serverer vi jo døgnet rundt nyhetene ingen andre lager, om alt det spennende, uventede, artige og alvorlige som skjer der du bor. Og vi har noen godbiter på gang å glede seg til, blant annet om reunions (klassefester for voksne) og oljejobbmarkedet – stay tuned!

- Innovasjon: Flinke folk i Budstikka.Media har en tid vært svangre med to større innovasjonsprosjekter. I sommer sjøsettes betaversjonen av en kommersiell tjeneste. Til høsten lanserer vi vår første heldigitale, redaksjonelle startup. Begge tjenestene skal gjøre hverdagen enklere og bedre for brukeren. Vi gleder oss til samspillet med kundene for å gjøre tjenestene stadig bedre etter lansering, og samtidig skape nye inntekter.

Hvordan har starten på året vært – og hvordan er livet for en stor lokalavis i den litt vanskelige posisjonen i dragsuget av Oslo?

- Økonomisk har starten på året har vært omtrent som forventet på det lokale markedet, samtidig som samkjøringen for nasjonale annonser sliter tyngre.

- Vi har blitt gode til å knipe kostnader, og har derfor styringsfart som makkeren min, Terje, pleier å si. Heldigvis gir vi ut avisprodukter for en stor befolkning (170 000 innbyggere) som er digitale «first movers» i Norge. Det gir oss mange fordeler som vi skal bli stadig bedre på å utnytte.

- Så vi problematiserer ikke så veldig at vår kompetente befolkning leser både VG, Ap, DN, Jakt og Fiske og mye annet i tillegg til oss. Google, Facebook og YouTube er skumlere konkurrenter enn Oslo-avisene når det kommer til forretningen, selv om vi alle konkurrerer om folks tid.

- Redaksjonelt er jeg stolt av at vi fortsatt har en fin trafikkvekst – nær 10 000 flere unike brukere i sitt hver dag i juni i år mot juni i fjor. Og for at vi hver dag leverer lokal nyhetsjournalistikk på et jevnt høyt nivå, samtidig som vi famler, leter og innoverer for fremtiden.

 

Når tror du region- og lokalavisene må begynne å kutte i frekvensen?

- Flere mindre lokalaviser rundt om i landet har jo allerede gått ned i antall utgivelsesdager for papir. Men det som er riktig ett sted, er ikke riktig for alle. Så langt våre strategiske planer gjelder, altså de neste to år, har vi ingen tanker om å kutte frekvens.

- Vi faller for tiden litt mindre i opplag enn sammenlignbare lokalaviser rundt oss, hvilket betyr at mer enn 20 000 mennesker fortsatt foretrekker papiravis. Det gir oss betydelige inntekter. Så frekvensspørsmålet blir opp til kundene, tenker jeg. Så lenge tilstrekkelig mange ønsker seg papiravis hele uka, vil vi utgi den.

Så ni kjappe sommerspørsmål: 

Hvor og hvordan tilbringes sommeren?

- Det blir litt sen ferie i år, ettersom sønnene er så heldige å ha fått seg sommerjobb. Men om noen uker setter vi kursen mot Kroatia og byen Pula, der vi skal være sammen med familien til søsteren min og koble helt ut med bading, kanskje en båttur til Venezia og hyggelig samvær.

- Jeg er vel egentlig ikke så god på å ta helt ferie, og har faktisk ikke som mål å bli det, heller. Da er det jo bra å være så heldig å ha familie, venner, naboer og bikkje som tvinger meg til å tenke på annet enn journalistikk og forretningsmodeller – en gang iblant, i hvert fall, hehe.

Hvilken responstid har du på e-post i ferien?

- Jeg skal ha tre uker fri. For hver uke, kommer det til å gå litt flere timer mellom hver gang jeg sjekker epost og nyhetene hjemme. Men jeg kommer aldri til å være helt «av» en hel dag.

Hvilke medier bruker du i ferien, og følger du nyhetsbildet like tett som vanlig?

- I tillegg til egen avis, kommer jeg til å lese vg.no regelmessig, DN som eAvis, fag-siter som denne i flere land - og forbruke en rekke norske og utenlandske nyhetskilder gjennom Facebook-og Twitter-feedene mine. Det gjør jeg fordi det er lystbetont og underholdende - også på ferie. Men radio-menneske er jeg faktisk ikke. Jeg liker å la tankene fly fritt mens jeg går tur, løper eller kjører bil. Da løser jeg utfordringer som krever litt tid og bearbeidelse.

Hvilke store spørsmål bruker du ferien til å grunne over?

- I likhet med alle andre medieledere har jeg to store utfordringer som tankene ofte kretser rundt: Hvordan sikrer vi riktig kompetanse til å produsere fremtidens journalistikk? Og hvordan kan vi skape solid forretning ut av virksomheten vår, som kan finansiere dyktige nyhetshoder og gi lønnsomhet for eierne?

Hvordan skal avisbransjen og journalistikken overleve?

- Vi må evne å omstille oss kontinuerlig, så vi er relevante og nyttige for innbyggere som også endrer seg. Vi må trolig fortsette å eksperimentere heftig, i jakten på nye forretningsmodeller som er mer komplekse enn tidligere. Men å feile er overvurdert. Vi må tjene penger mens vi utvikler oss.

Er teknologi så viktig som stadig flere skal ha det til?

- Avisbransjen har alltid vært teknologidrevet. Så ja, det er som å spørre om vann er viktig for å leve. Kompleksiteten består i at vi samtidig er kunnskapsbedrifter på felt som samfunnsutvikling, økonomi, politikk og journalistisk bearbeidelse av opplysninger.

Ja eller nei til DAB og å stenge FM-nettet?

- Jeg har fått DAB-radio til jul. Men jeg synes det er fint med en gradvis overgang.

Når kjøpte du en papiravis sist?

- Jeg kjøpte og leste Finansavisen sist uke. Og så kjøpte jeg helge-utgavene av de amerikanske storavisene da jeg i juni var på studieopphold i USA. Det er en helt spesiell følelse å brette dem ut over frokostbordet.

Har du brukt Popcorn Time?

- Nei, jeg har ikke forsøkt. Jeg er abonnent av Netflix og et par andre strømmetjenester, og klarer meg med det. Skal se seneste sesongen av «Orange is the new Black» i sommer.

  • Og til slutt: Hvem vil du utfordre til å bli neste intervjuobjekt?

- Jeg vil gjerne utfordre kollega Renè Svendsen, redaktør i Fredriksstad Blad. Og så kan vi spørre han om:

Hva gleder du deg til å gå i gang med etter ferien?

Og er du en lykkelig konvertitt – i betydningen av å ha gått fra tvil til tro på abonnement for å konsumere nettnyheter?

Til toppen