Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen - her under inspeksjon på Oslo S i august 2016. (Foto: Torstein Bøe / NTB scanpix)

Jernbanereformen gir over 100 millioner kroner til konsulentgiganter. Og Bane NOR-navnet vil koste hele 36 millioner

FriFagbevegelse.no røsker opp i de virkelige kostnadene for privatisering av den norske jernbanen.

Regjeringen holder på å omorganisere jernbanen, og det betyr penger til dyre konsulenter:

FriFagbevegelse har sett på hva denne reformen egentlig koster deg og meg, og ifølge nettavisa vil det gå hele 119 millioner kroner bare til kostbare konsulentfirmaer.

Bare giganten Ernst & Young alene får oppdrag for 62,5 millioner kroner, mens PWC og Deloitte også får 25 og 18,75 millioner hver. For sikkerhets skyld har også KPMG og Capgemini fått oppdrag for noen millioner kroner.

bane nor logo

Det meste av dette knyttes til det mye omtalte Bane NOR. Som Medier24 skrev for en tid siden, koster bare logo og prosessen bak nytt navn 575.000 kroner til Scandinavian Design Group.

Men som påpekt da, og som FriFagbevegelse nå har sjekket opp i en egen sak, vil regningen bli langt større når man tar med hele omprofileringen.

Etter at Arbeiderpartiets stortingspolitiker Sverre Myrli stilte spørsmål til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen, kommer det fram at bare navneskiftet alene vil koste 36 millioner kroner - når logoen skal rulles ut på stasjoner, bygninger, biler og maskinpark.

LES OGSÅ på Medier24:

Til toppen