KLASSEKAMPEN på rosa papir tirsdag. - Styrker økonomi og næringsliv, sier nyhetssjef Mímir Kristjánsson.

Klassekampen på rosa papir: Lanserer styrket dekning av økonomi og næringsliv

Ny seksjon i dagens avis. Men det rosa papiret blir ikke varig.

– Vår ambisjon er å styrke dekningen av økonomi og arbeidsliv i en tid hvor norsk økonomi sliter. Det er altfor få hovedstadsaviser som dekker produksjonslivet og vilkårene for bedriftene der ute, sier nyhetssjef i Klassekampen, Mímir Kristjánsson, i en melding.

Det er i forbindelse med at Klassekampen i dag tirsdag lanserer sin nye økonomiseksjon, at den ellers røde avisa kommer ut på rosa papir.

Ikke ulikt Dagens Næringsliv, som forøvrig er KK-redaktør Bjørgulv Braanens gamle arbeidsplass.

– Det er selvsagt et stunt for å få oppmerksomhet rundt vår nye økonomisatsing. Vi ønsker å gjøre avisa enda mer relevant for det produktive Norge, fagfolk og de som har fingeren på pulsen der hvor verdiene skapes, sier Kristjánsson

Han understreker at rosafargen er et forbigående fenomen og at avisa ikke har skiftet politisk forankring.

Men det er ikke bare gamle takter over nyhetsdekningen, skal vi tro nyhetssjefens beskrivelse av innholdet de neste dagene:

– Første uke setter vi søkelys på «Industri 4.0» og den fjerde industrielle revolusjon med robotenes inntog i norsk industri. Vi spør blant annet om ny teknologi kan gi Norge et nytt industrieventyr og hva som skjer med rettighetene i arbeidslivet når robotene kommer, sier Kristjánsson.

Avisa har ingen planer om å bli en ren næringslivsavis, men understreker at ambisjonene er å styrke seg på feltet framover:

– Det er Klassekampens ambisjon å gi en så brei, rik og mangfoldig dekning av økonomi og arbeidsliv som overhodet mulig. Vi lærer ikke bare av DN, men også av Stavanger Aftenblad, Bergens Tidende og flere andre «vestlandsaviser», sier Kristjánsson.

Til toppen