Kriseår for presseetikken: 56 prosent økning i fellende uttalelser fra PFU i 2015

Stor økning i fellelser på 4.14. NRK var PFU-verstingen i fjor.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Under møtet «Statusrapport Medie-Norge» i Amedias hus i Akersgata onsdag morgen, la PFU-leder Alf Bjarne Johnsen fram statistikk for Pressens Faglige Utvalgs arbeid i fjor.

Og statistikken må være nedslående for norske medier:

En ting er at det var en økning på 17 prosent i mottatte klager i 2015, mot året før.

Langt verre må det sies å være at det var en økning i fellende uttalelser: Fra 53 i 2014 til 83 i 2015. Det tilsvarer en økning på 56 prosent.

  • Se flere tall i PFUs statistikk på Presse.no. Denne saken blir også oppdatert med flere tall og mer info. Se nederst!

Statistikken var heller ikke oppløftende når det kommer til hva mediene blir felt for: Den såkalte «4.14-paragrafen» om samtidig imøtegåelse på alvorlige anklager er fortsatt en versting.

Fra 17 fellelser i 2014, ble det i 2015 en økning til 23 fellelser på dette punkt. Altså er 4 av 10 fellende PFU-uttalelser på samtidig imøtegåelse.

Tekstreklame og titler som går for langt er to andre punkter som går igjen på lista.

Og hvem var verstingen i fjor?

NRK er tilbake på topp - med hele 10 fellende uttalelser i 2016; seks brudd og fire tilfeller av kritikk.

På andreplass kommer Varden, med fem fellende uttalelser - tre brudd og to kritikk.

  • Saken blir oppdatert - Medier24 kommer tilbake med statistikk, kommentarer med mer. 

Møtet kan du følge live og deretter se i opptak her:

Mer om PFU-året 2015:

(Gjengitt fra PFUs egen publisering på Presse.no) 

  • Pressens Faglige Utvalg mottok 500 klager på norske medier. Det er 73 flere enn i 2014.
  • PFU ga uttalelser i 142 saker, det vil si klager som ble fullt behandlet. I 2014 var tallet 131.
  • 203 av klagene kvalifiserte ikke for full behandling og kunne derfor forenkles (det vil si at sekretariatet vurderer saken som ikke-brudd og innstiller på dette overfor utvalget). I 2014 var tallet 194.
  • Mediene ble felt i 83 av sakene (65 brudd og 18 kritikk) i 2015, mot 53 (46 brudd og syv kritikk) i 2014. Det innebærer at mediene ble felt i 58% av fullt behandlede saker, mot 40% i 2014.
  • Statistikken viser en liten økning igjen i antall fellelser for brudd på Vær Varsom-plakatens punkt 4.14 (samtidig imøtegåelse). I 2015 ble mediene felt på dette punktet i 23 saker, mot 17 saker i 2014, mens det var hele 33 saker i 2013 som fikk fellelser på punkt 4.14.
  • Hele 10 fellelser i tekstreklamesaker, mot 4 i fjor.
  • Klagesakene fordeler seg i 2015 på 142 ulike redaksjoner, mot 126 i fjor:
    • NRK ble felt ti ganger (6 brudd og 4 kritikk) i PFU,
    • Varden fem ganger (3 brudd og 2 kritikk).
    • TV 2 ble felt fire ganger (3 brudd og 1 kritikk)
Powered by Labrador CMS