I ferien skal jeg skal fornye kontakten med et par gamle venner, – fjellskoa mine.

– De beste kommunikasjonsfolka jeg vet om er aktive, interesserte og nysgjerrige lyttere og observatører

– Vi bør ta oss litt tid til å reflektere over og lære av egne og andres feil og flauser nå og da — og gjerne le av dem på sommerfesten.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I «Sommerpraten» stiller KOM24 en rekke personer i kommunikasjonsbransjen spørsmål om hva de gjør i sommer. I tillegg får vi høre litt om hvilke tabber vedkommende selv har gjort på jobb og hvilke råd de vil gi andre som ønsker lykkes i bransjen.

I dag er det Ståle Madland Schjelderup, kommunikasjonsrådgiver for bymiljø og utbygging i Stavanger kommune, som svarer.

– Hva gjør du i sommer?

– På jobb går det blant annet i å kartlegge og rydde i gammel info på utdaterte og skakke skilt i friluftsområdene her i Stavanger. Et greit sommerprosjekt. I ferien skal jeg skal fornye kontakten med et par gamle venner, – fjellskoa mine. Så bærer det opp i Etnefjella med kona. Senere, når jeg innser at jeg ikke hadde gjort det bra i «71 grader nord» likevel, skal jeg sitte med tærne i fjorden ved Eikelandsosen og ta imot trøst eller det motsatte av barn og barnebarn.

– Hvilken låt gir deg mest sommerfølelse?

– Vamps «13 humler». Både denne og andre på plata med samme navn. «Ingeborg», for eksempel.

– Hvordan oppsummerer du 2021 i kommunikasjonsbransjen så langt?

– I den del av bransjen jeg jobber i har det i stor grad handlet om å kommunisere de stadige endringene innbyggerne har måttet forholde seg til i forbindelse med pandemien. Og nesten ukentlig finne nye gode måter å kommunisere endringene på, så klart og enkelt som mulig til ulike grupper.

– Hvilken bransjeperson har imponert deg i år?

– Har ikke hatt mye tid til å følge med på bransjen generelt. Er fryktelig imponert over hvordan dyktige medarbeidere i Stavanger kommune har løst utfordringen med å nå russen og andre unge med covid-info. Og befolkningen generelt. En måling nylig viste at folk synes kommunen har kommunisert godt. Samtidig med alt det virusrelaterte ekstraarbeidet har kommunikasjonsavdelingen fått på plass en ny og veldig god språkprofil for kommunens ansatte, et like viktig verktøy i kommunikasjonen med innbyggerne som hammer og sag er for tømmermannen.

– Hva er årets flause til nå?

– Flauser, egne eller andres, som ikke har alvorlige konsekvenser, blir herlige fargeklatter i tilværelsen, når det har gått en dag eller tre. Vi bør ta oss litt tid til å reflektere over og lære av egne og andres feil og flauser nå og da — og gjerne le av dem på sommerfesten. Men de fleste flauser vi hører om er mindre enn media eller vi selv gjør dem til. De blir gjerne kunstig store under medienes luper eller våre egne selvkritiske briller.

– Hva er den største tabben du har gjort i jobben?

– Hmm… Leiter i arkivet…kommer fram til at småtabber jeg gjentar gang etter gang nok har vært mer alvorlige enn en stor enkelttabbe jeg sikkert også har gjort. Kan ennå ta meg i å agere før jeg har lytta ferdig, å gi råd før jeg har sjekka saken grundig nok. De beste kommunikasjonsfolka jeg vet om er aktive, interesserte og nysgjerrige lyttere og observatører. Jeg blir aldri ferdig med å utvikle den evnen. Den som opplever seg lytta til, sett og ivaretatt, gir tillit i retur, og tåler mer når det røyner på. Sånt er greit å huske i hverdagen som kommunukasjonsrådgiver — og greit å nyte godt av når jeg gjør en tabbe folk legger mer merke til…

– Hva er ditt beste råd til en som ønsker å lykkes i kommunikasjonsbransjen?

Evnen til å undre seg er mer verd for teamet ditt og oppdragsgiveren din enn at du kan servere skråsikre løsninger og svar på kommunikssjonsutfordringene. Så, lytt, observer og spør mye. Vær nysgjerrig på fortellingen som skjuler seg i hvert oppdrag og hvert menneske. som kommer i din vei.

Powered by Labrador CMS