GULLTUSJEN 2015: Vinner-teamet fra Saatchi & Saatchi; Mads Rønold (til venstre) og Christopher Køltzow. Innfelt; vinner-ideen for profilannonse for Amedia. (Foto: Innsendt/Amedia)

Mads og Christopher vant Gulltusjen for den beste annonse-ideen 

Lagde den beste profilannonsen i Amedias «tegnekonkurranse».

Mads Rønold (26) og Christopher Køltzow (26) fra reklamebyrået Saatchi & Saatchi gikk helt til topps i Gulltusjen 2015 nylig, hvor papiravis-annonsen sto i sentrum.

Duoen blir premiert med 20 000 kroner og annonsen på trykk i en eller flere Amedia-aviser. Det opplyser arrangøren, Amedia Salg og Marked i en pressemelding. 

- Det var viktig for oss at idéen appellerte til de som lager og kjøper annonser/annonseplass, samtidig som den snakker om fordelene ved å annonsere lokalt uten å måtte skrive egne annonsetekster til hver avis. Vi følte denne idéen løste nettopp dette, sier Mads Rønold i vinner-teamet.

vinnerarbeidet

I jurybegrunnelsen står det følgende om vinnerarbeidet:

Briefen om å lage en profilannonse for Amedia Marked rettet mot profesjonelle reklamekjøpere førte til mange gode leveranser fra deltakerne. Rønold og Køltzow hadde et forfriskende enkelt svar på en litt komplisert brief. Vinnerannonsen gir på en enkel måte stoppeffekt som treffer målgruppen og løfter frem Amedia Markeds unike tilbud på en modig måte. En finfin vinner med et klart budskap.

Mens Rønold er kreatør og content manager hos Saatchi & Saatchi, er Køltzow digital kreatør og designer i samme byrå.

Totalt 120 deltakere deltok i årets utgave av Gulltusjen som ble arrangert på Westerdals Oslo ACT onsdag 22. april. Ved hjelp av blokk og tusj konkurrerte unge kreative under 30 år om heder og ære.

Konkurransen er i regi av Amedia Marked, og det var første gang Amedia sto som arrangør. Da konkurransen Best Y.E.T. ble avsluttet, valgte Amedia Marked å ta initiativet for at konseptet skulle leve videre, vel å merke med nytt navn og noen endringer i konseptet.

- I korte trekk gikk konkurransen ut på å lage den beste ideen – med to tusjer, masse papir og med et uendelig antall kreative muligheter. Deltakerne hadde seks timer til rådighet før de måtte levere sitt arbeid til juryen, skriver Amedia om konkurransen. 

- Vi var svært tilfreds med deltakelsen – og enda mer imponert over den kvaliteten som de unge teamene leverte. Det var vanskelig å skille de ulike bidragene. Men til slutt landet vi på duoen fra Saatchi & Saatchi. De leverte et imponerende arbeid på svært kort tid, sier leder for Produkt, Marked og Analyse, Marie Sundling, i Amedia Marked, som også satt i juryen.

JURYEN: Fra venstre Helge Holbæk-Hanssen fra MBL, Marie Sundling fra Amedia Marked, Magnus Høgberg Hansen fra Anorak, Alexander Gjersøe fra SMFB og Tone Jansson fra Anorak.
JURYEN: Fra venstre Helge Holbæk-Hanssen fra MBL, Marie Sundling fra Amedia Marked, Magnus Høgberg Hansen fra Anorak, Alexander Gjersøe fra SMFB og Tone Jansson fra Anorak. Bilde: Anette F¾revik Gulbrandsen

De øvrige i juryen var: Tone Jansson og Magnus Høgberg Hansen fra Anorak, Alexander Gjersøe fra SMFB og Helge Holbæk-Hanssen fra MBL.

Det ble også kommunisert heder og ære til andre- og tredjeplassen under årets utgave av Gulltusjen. Andreplassen gikk til student-teamet Christoffer Rontèn og Thea Breili fra Westerdals, mens tredjeplassen gikk til student-teamet Susanne Hovda og Marius Aasen, begge fra Westerdals.

Det var deltakere fra de fleste reklamebyråene her til lands. I tillegg deltok mange team fra ulike kreative skoler.

Til toppen