Den utrolige historien på TV2.no var fra et algerisk satirenettsted.

Mann saksøker kone uten sminke og TV 2 blir mest delt på Facebook. Men saken er selvsagt bare tull

Stor trafikk på «nyhet» som bare var tull. - Skulle aldri vært publisert, erkjenner reportasjesjef.

Nygift mann saksøker kona etter å ha sett henne uten sminke for første gang

Slik lyder tittelen i denne saken hos TV 2, en sak som ifølge SosialeNyheter.no er Norges mest delte sak akkurat nå, med snart 6000 engasjement på Facebook.

TV 2 presenterer dette som en seriøs nyhet, signert Joakim Dahl Haaland, og omtaler både erstatningsbeløp, en sivil rettssak i Alger og flere sitater fra «en avis i Algerie» om rettssaken.

Problemet er bare, som det ofte er med slike saker, at det ikke er sant.

TV 2 siterer nettavisa Emirates 24/7, som i sin sak henviser til «newspapers in the North African Arab country».

Når disse kildene ikke navngis, er det kanskje fordi originalkilden er den algergiske satiriske tulleavisa el-manchar.com. Originalsaken kan leses her.

Og selv uten franskkunnskaper kan en hver med tilgang til Google Translate skjønne at dette er en skikkelig, ekte tulleside med bare satirenyheter. El-Manchar skriver også om seg selv på Facebook at det er en side for useriøse, falske og absurde nyheter, og ble opprettet kun for å «utforske denne typen nyheter».

Blant andre saker på forsida nå er for eksempel saken om demonstrasjoner i gatene som krever at varmebølgen akkurat nå blir borte.

Tullenyheten ble avslørt blant andre av Aftenposten-journalist Kristjan Molstad, som tvitret om den torsdag formiddag: 

- En klassisk fail

Etter henvendelse fra Medier24, gjør reportasjesjef Olav Haugan det klart overfor Medier24 at TV 2 her har gått «fem på».

Han skriver følgende i en sms til oss:

Dette er en klassisk #fail, og selvsagt utrolig pinlig. Vi har ikke sitert originalkilden i saken, og går dermed på samme smellen som flere internasjonale medier har gjort over flere dager. Vi kan ikke gjøre annet enn å beklage dette.

Satire kan være vanskelig å avsløre. Denne gangen var det vi som ble lurt.

Saken vil bli oppdatert slik at det kommer tydelig frem at dette er satire.

Når Medier24 ringer Haugan for et par spørsmål til om saken, erkjenner han at denne saken aldri skulle vært publisert:

- Her har vi gjort en for dårlig jobb i deskleddet og saken skulle aldri vært publisert. Vi ble lurt, og det er utrolig pinlig, sier Haugan.

- Kan man si at dere burde ha skjønt at dette var satire? Både fordi historien er ganske utrolig - og fordi andre klarte å påvise dette i løpet av et par Google-søk...

- Det er vanskelig å svare på. Vi gjorde en jobb, men det var rett og slett ikke godt nok. Og det er jo ikke annet å erkjenne at vi burde ha gjort en bedre jobb - vi skulle ha vært like gode som denne tvitreren.

- Det er mer enn nok sanne historier

TV 2 har opplevd sterk brukervekst på nett det siste året, og mye av dette tilskrives trolig suksess i sosiale medier.

DN.no skrev tidligere i år om hvordan TV-kanalen lykkes godt i å skape trafikk på sosiale medier.

Og det gjør TV 2 blant annet med saker fra sin viral-seksjon, og overskrifter som:

- TV 2 får mye trafikk fra slike historier. Kan man fristes til å publisere saker man burde skjønne ikke er sanne?

- Nei, det er ikke en metode jeg kjenner meg igjen i. Vi ønsker jo å fortelle om de gode, sanne historiene ute i verden. Det er mer enn nok av morsomme og spennende historier i verden som er sanne. Her er vi rett og slett blitt lurt.

- Hvordan sjekker man nyhetsgehalten på slike nyheter?

- Da må vi gjøre så godt arbeid som vi kan, og faktisk verifisere at historien er sann. Det er det mange måter å gjøre på, og det skal vi gjøre.

Til toppen