På Ruter-teamet i McCann var blant andre Torjan Vastveit, Mette Løland, Ingrid Lea, Thale Høy-Petersen, Torny Hesle og Anne Hildremyr. Til høyre: Alpakka-annonsen som imponerte juryen i Tett På.

McCann og Ruter vant «Tett På» for 4000 holdeplasser og en alpakka på Killingmo gård

- Har klart å skape engasjement og lokalt innhold, sier juryen i Amedias reklamekonkurranse.

Amedia Marked kårer hvert kvartal den beste reklamen i konsernets lokale medier, og nå fjorårets fjerde vinner kåret:

Reklamebyrået McCann Oslo stikker av med den utmerkelsen for Ruter-kampanjen for «4000 holdeplasser».

- Med konkurransen ønsker Amedia å hedre den beste og mest kreative reklamen på lokale flater – og som ikke minst utnytter lokal konkurransekraft. I det siste kvartalet i 2015 var det ingen som kunne måle seg med McCanns kampanje for kunden Ruter, skriver Amedia om vinneren.

Målet med Ruter-kampanjen var å få flere til å reise oftere med kollektiv transport. Blant annet skulle man få de som benyttet kollektiv transport i forbindelse med jobb og skole, også til å reise kollektivt i fritiden.

Målet var også å øke kjennskapen til Ruters tilbud, samt styrke Ruters omdømme. Kampanje-perioden var fra januar til oktober 2015. Med den illustrerte alpakkaen som en av mange annonser og holdeplasser i kampanjen. 

McCann og Starcom på lag

I Ruter-teamet var kreatørene Torny Hesle, Thale Høy-Petersen og Ingrid Lea. Rådgiver var Bjørn Erling Solberg, mens Mette Løland var prosjektleder. Torjan Vastveit var designer.  På laget var også Anne Hildremyr som grafisk designer.

Mediebyrået Starcom var representert ved Einar Karlsen, Bjørn Granlund og Lars Gunnar Lind.

Flere ulike medier ble benyttet i kampanjen, skriver Amedia. Blant Amedia-husene som ble benyttet var Enebakk Avis, Indre Akershus Blad, Raumnes, Romerikes Blad, Varingen, Budstikka og Østlandets Blad. Aftenposten og Clear Channel ble også benyttet. I tillegg fikk kampanjen mye redaksjonell omtale.

Fikk publikum til å skape innholdet

Nettsiden www.4000holdeplasser.no var sentral i hele kampanjen og ble utviklet som en digital delingstjeneste.

Publikum skulle dele inspirasjon med hverandre, med Ruters holdeplasser som utgangspunkt. Det skulle være budskap med lokal forankring og nerve. Man ønsket å skape engasjement rundt Ruter og holdeplassene.

Juryen har bestått av Magnus Høgberg Hansen (juryleder) fra Anorak, Christian Braathen-Nordland fra S&B-N, Sveinung Arnestad fra SMFB og Marie Sundling fra Amedia.

Juryen mener blant annet følgende om vinnerarbeidet:

4 000 holdeplasser har med hjelp av lokalt engasjement skapt veldig mye bra innhold. Bra tenkt. Vi gleder oss til boka…

Fire finalister klar for Gullblyanten

Dermed er alle kvartalsvinnerne klare, melder Amedia nå når 2015 er passert:

I første kvartal vant reklamebyrået Naug & Venner for en annonse for Audi. I andre kvartal gikk SMFB til topps med annonser for IKEA. I tredje kvartal vant SMFB med en kampanje for kunden Mondelez og Freia Melkesjokolade - og nå siste kvartal ble vunnet av McCann og Ruter.

- Vinneren av «Tett på» 2015 vil bli kåret under Gullblyanten 4. mars, opplyser Amedia Marked.

Til toppen