Fra debatt på Kampanjes Media Business-konferanse onsdag. Are Stokstad, Didrik Munch og Per Axel Koch.

MediaPuls episode 83: Vi oppsummerer Kampanjes Media Business - og snakker om det tapte monopolet

PODKAST: Til stor forargelse for de redigerte mediene, planlegger private og offentlige organisasjoner å bli sine egne mediehus. Rema 1000 planlegger det. Paleet og Drammen kommune har gjort det, og nå kommer flere etter.

Digital transformasjon og disrupsjon står i fokus. Kampanje arrangerte Media Business 2016-2020 onsdag 31. mai, med fokus på «Post den digitale transformasjonen».

Men finnes det noe slikt, og er mediehusene på noen som helst måte forbi?

Det vil aldri være noe slikt som «post den digitale transformasjonen», men heller «post transformasjonen for å bli digital – og digitalisert». Da venter blockchain og mikrobetaling for å nevne to nye teknologier som kan disrupte mediebransjen.

Mer teknologi, men ikke minst mer godt journalistisk innhold står sentralt.

Mediemonopolet er tapt

Tiden da mediene hadde monopol på innhold er over. Kanal trumfer merkevare (og mediehus), og kanal trumfer innhold. Med dagens teknologi kan alle bli sine egne mediehus, og det ser vi også stadig oftere eksempel på.

Sist ute er Drammen kommune som etablerer egen redaksjon for å skape sine historier, fremfor å «trykke opp pressemeldinger» til pressen. I Danmark gikk statsministeren på luften – via Facebook Live for å presentere regjeringens økonomiske planer frem mot 2025.

Dagen etterpå arrangerte han den tradisjonelle pressekonferansen. I Oslo trekker Paleet ut sin reklame i motemagasinene, og etablerer et eget digitalmagasin – fordi de ikke fikk nok igjen for annonseringen.

Fallende inntekter og fallende tillit

Det er store endringer hva gjelder ordskiftet, og de tradisjonelle mediene må akseptere disse endringene. Jo før, jo bedre. Det største problemet til mediene er i tillegg ikke fallende inntekter, men fallende tillit.

Tillit som forvitres pga dårlig merking, men også fordi de svikter sitt eget mandat som den fjerde statsmakt. Når halvparten av de mediehusene deler på Facebook er på siden av samfunnsoppdraget, og hver fjerde sak er en «klikksak» så går det utover tilliten.

Mediehusene trenger ikke mer journalistikk, men bedre journalistikk – og bedre bruk av teknologi.

Gratis billett til Just Marketing + gratis Farris!

I denne episoden har vi også gleden av å tilby 10 lyttere gratis billett til Just Marketing-konferansen som blir arrangert i Oslo, tirsdag 6. september på Victoria Kino. Og som om ikke det er nok, så sponser Farris drikke til alle som kommer! Det eneste du trenger å gjøre er å gå inn på www.eventbrite.com/e/just-marketin…count=Mediapuls. De 10 første som registrerer seg, får billetten gratis!

Hør på MediaPuls via 

[soundcloud url="https://api.soundcloud.com/tracks/280794910" params="color=ff5500&auto_play=false&hide_related=false&show_comments=true&show_user=true&show_reposts=false" width="100%" height="166" iframe="true" /]

Nyttige lenker:

MediaPuls presenteres på Medier24 i samarbeid med podkasterne Hans-Petter Nygård Hansen og Marius Karlsen. Besøk også mediapuls.no.

Til toppen