Mediebarometeret: Grusom start på høsten for papiravisene - reklamesalget stupte 43 prosent i oktober

Høsten bærer bud om at de tunge tidene ikke er over for cellulosebaserte nyhetsmedier.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Mediebarometeret per oktober måned, som forteller hvor mediebyråene plasserer kundenes markedsbudsjetter, bærer bud om den samme utviklingen vi har sett tidligere i år:

  • Tradisjonelle medier og «tradisjonelle digitale kanaler» taper, og tildels stort.
  • TV gjør det imidlertid fortsatt sterkt, og har hatt en god høst - med 3 prosent vekst så langt i år mot fjoråret.
  • Programmatiske kjøp, sosiale medier og søk vokser.

Speiselt to ting er verdt å merke seg ved mediebarometeret for oktober, når man ser bak tallene:

  • Med en langt større veksttakt, er sosiale medier nå blitt større enn søk - og ligger «5 millioner kroner foran» for 2016 samlet sett.
  • Papiravisene - dagspresse - har hatt en grusom start på høsten. Hittil i oktober har omsetningen falt med 26,9 prosent, noe som er en forverring fra tidligere prosentfall. Det skyldes at oktober var en tung måned - med en omsetnig som var hele 43 prosent lavere enn samme måned i fjor.

Se alle tallene per september her:

 

Om Mediebyråforeningens mediebarometer:

  • Månedlig reklamestatistikk fra Mediebyråforeningen.
  • Tallene viser netto utfakturert medieomsetning. (Etter alle rabatter, men før eventuelle provisjoner).

Følgende mediebyråer rapporterer til statistikken:

  • Medlemmer av Mediebyråforeningen: Carat Norge AS, Futatsu AS, IUM AS, Maxus Communications AS, MEC Norway AS, MediaCom AS, MediaPlus AS, Mindshare Norway AS, OMD AS, Phd AS, RED Media Consulting AS og Vizeum Norge AS.
  • Andre: In-Sight AS, Starcom og ZenithOptimedia (Vivaki Norway AS)
Powered by Labrador CMS