Mediebyråtopp advarer lokalavisene: «Konkurransen vil bli tøffere for dere også»

#LLA2016: - Men lokalavisene kjenner fortsatt deres område best. Selg din målgruppe og vær stolt av produktet ditt, sier Sverre Vinje.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Landslaget for lokalaviser møtes til landsmøte på Scandic Fornebu denne helga, og etter åpning og taler og underholdning fredag formiddag, var det tid for faglige plenumsforedrag fredag.

Foredragsrunden ble åpnet av strategisk rådgiver Sverre Vinje fra mediebyrået Carat, som gikk raskt gjennom en utvikling i mediebransjen som vi alle kjenner til:

Pengene flytter seg, kundene blir digitale og konkurrentene er globale.

Leserne og brukerne vil også ha reklame som er engasjerende og ikke pushende - mer «innhold» og mindre «reklame».

Dette vil også ramme lokalavisene, spår Vinje:

- Konkurransene vil også ramme lokale mediehus. Både i kampen om annonsekroner, men ikke minst også i kampen om brukerne.

Kamp om både lesere og annonsører

- Se til Sverige - der kommer lokale nettaviser som 24Kalmar, 24Malmø, og en rekke lignende etableringer, sier han.

Men om de lokale konkurrentene om leserne kanskje ikke blir så mange, så blir alt mediekonsum stadig mer globalisert. Konkurransen om tida kommer fra hele verden. 

Det samme gjelder konkurransen om annonsekronene - i en programmatisk og målgruppestyrt verden. Der tradisjonell nettannonsering taper store penger.

- Programmatiske kjøp skaper målbare salg, og kravene til skreddersydd kommunikasjon og rask evaluering øker. Dette øker krav til dokumentasjon og, gjør beslutninger mer sentrale, sier Vinje.

- Fortsatt best i deres markeder

Men: Lokalavisene er fortsatt best i sine lokale markeder, understreker Vinje. Og har fortsatt noen fordeler:

- Dere er best på deres målgruppe. Det må dere fortsatt bruke. Selg din målgruppe og vær stolt av produktet ditt, oppfordrer Vinje.

Når konkurransen blir global, må lokalavisene bli enda tettere på, oppfordrer han.

- Vær tettere på kunden, sett dere inn i kundens utfordringer. Lag gode caser du kan referere til. Det hjelper ikke bare å si at «vi skal skape resultater», mener han.

Vinje oppfordrer også til å bygge verdi i avisenes apper - og skape enda mer lojale brukere, og brukte eksempler fra egen hverdag:

- Når jeg våkner og får et pushvarsel fra Budstikka om at det er glatt på veien, blir jeg selvsagt glad for den beskjeden, sier Vinje.

Powered by Labrador CMS