Medieforskning: 17 prosjekter får til sammen 3,226 millioner kroner i tilskudd

Se hele lista her.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Rådet for anvendt medieforskning (RAM) fordeler på vegne av Medietilsynet midler til «bruksrettet medieforskning som kommer folk og bransjen til gode».

Hvert år blir et særskilt tema prioritert, og i år er det forskning om spill, dataspill og strukturer.

Videre fordeles midlene med vekt på forskning på tvers av media, og tema som gjelder økonomiske, redaksjonelle og tekniske forhold.

Søknadene for 2016 ble behandlet i møte torsdag 26. november 2015, og i takt med vår digitale medievirkelighet fant Medietilsynet det i dag 10. februar på tide å sende ut pressemelding med årets tildelinger. De er som følger:

Bjerke, Paul Norsk Medietidsskrift Kr 130 000

Bjerke, Paul En kritisk analyse av forholdet mellom presseetikk og jus Kr 278 000

Eimhjellen, Ivar Sosiale medier si rolle i grasrotengasjementet kring den syriske flyktningkrisa Kr 500 000

Engebretsen, Martin Innovative data visualization in the news discourse: Current status and future prospects Kr 450 000

Idås, Trond Hvike faktorer gir journalister posttruamatisk stress? Kr 210 000

Juliussen, Lene Kortfilmfestivalen – kulturell hukommelse og filmarv Kr 50 000

Karlsen, Faltin Dataspill, problemspilling og forførende design Kr 323 000

Knudsen, Erik Konsekvenser av kamuflert reklame for lesernes tillit til journalistikk Kr 420 000

Laws, Ana Fra lyd til skjerm: En kvalitativ studie av NRK P3 Kr 250 000

Mølster, Ragnhild Norsk medieforskerkonferanse 2016 Kr 50 000

Nærland, Torgeir Uberg En undersøkelse av medieerfaringer blant minoritetsungdom i Norge Kr 500 000

Olsen, Ragnhild Kristine En studie av profesjonsverdier og idealer i møtet mellom programmere, journalister og brukerbehov Kr 345 000

Aarebrot, Frank Medieundersøkelsen 2016 Kr 100 000

  • Bredal, Kjartan Omdal: Hvordan opplever noen problemdataspillere sin egen hverdag?
  • Dyrstad, Kaos Nåden Johan: Hjelp, vi er i filmbransjen! En sosiolgisk analyse av filmfeltet
  • Sakariassen, Hilde: A study on online literacy and preconception across the digital gap
  • Aasland, Trond: Kjønnede fremstillinger og handlingsrom i dataspill 
Powered by Labrador CMS