Mediene omtaler innvandrings- og integreringsminister Sylvi Listhaug (FrP) mer enn noen andre politikere -bortsett fra Erna Solberg. (Foto: Torstein Bøe / NTB scanpix)

Mediene elsker å skrive om Sylvi Listhaug. Frp-ministeren danker ut alle partilederne – bortsett fra Erna

Blir mer omtalt enn sin egen partileder Siv Jensen. – Sylvi Listhaug har armslag som ikke en partileder har, sier analysesjef Kristina Nilsen i Retriever.

En gjennomgang i Atekst viser at den mest omtalte politikeren i Norge hittil i 2016 er Erna Solberg.

Hun troner på toppen med over 31.000 presseklipp hittil i år (måling gjort 23. november, etermedier er ikke tatt med).

Ligger lavt i terrenget

Men rett bak statsministeren finner man ikke hennes nestkommanderende i regjering, finansminister og partileder Siv Jensen i FrP. Der er statsråd Sylvi Listhaug med 16.300 presseklipp.

– Jeg synes ikke det er overraskende, for hun profilerer seg veldig mye, i motsetning til Siv Jensen som svinger veldig i profileringsarbeidet. Sistnevnte ligger noen ganger lavt i terrenget og det er veldig smart og funker for henne, sier analysesjef Kristina Nilsen i Retriever.

Undersøkelsen viser at Sylvi Listhaug er den politikeren som oftest blir omtalt sammen med søkeordet Facebook.

Årsaken kan være at hun benytter nettopp sosiale medier til å kommunisere med sine brukere - også blir det plukket opp av mediene.

– Listhaug driver med noe helt annet akkurat nå, der hun profilerer seg på to fronter: Som FrP-politiker og i sin andre rolle som innvandringsminister, fortsetter hun.

 

Jonas får en tredjedel av presseomtalen til Erna

Den fjerde mest omtalte politikeren i Norge er partileder Jonas Gahr Støre i Arbeiderpartiet med 11.600 presseklipp så langt i år. Til tross for at hovedmotstanderen hans er Erna Solberg, får han bare én tredjedel av hennes omtale, viser mediesøket Medier24 har gjort.

– Hvorfor blir for eksempel Listhaug mer omtalt enn Siv Jensen?

– Sylvi Listhaug har noe mer armslag enn hva Siv Jensen har som partileder. Hun skal være samlende, ideologisk og realpolitisk. Noe av det Listhaug gjør ville vært direkte uklokt av partilederen å gjøre. Men de sitter ikke og konkurrerer om antall presseoppslag. FrP er et medieparti og aktivitetene deres er nøye planlagt.

(Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix)
(Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix) Bilde: Bendiksby, Terje

Kan ikke unngå å skrive

– Hvorfor skriver mediene så mye om Listhaug?

– Hun er ekstremt flink på PR, noe som er åpenbart med henne bakgrunn som PR-rådgiver i First House. Med disse verktøyene klarer hun å reise en tydelig front mot eliten, som går rett hjem hos folk. Det funker for henne, for jo mer «hylekoret» hyler, jo mer kredibilitet får hun. Dette er en velkjent strategi som er forsket på – det å bygge en maktbase utenfor makta. Dette har hun pugget og det funker, sier Nilsen.

Mange har brukt sammenligningen mellom Listhaug og Trump når det kommer til den politiske kommunikasjonsprofilen.

– Sylvi sitt tilfelle minner om en Catch22-situasjon, som det var med Trump og det er noen tydelige likheter. Skal man la være å skrive om henne for å ikke gi henne oppmerksomhet? Slik kan ikke pressen tenke – da synder de mot å fortelle noe viktig i samfunnet.

Sylvi Listhaug sin kommunikasjonsrådgiver opplyser at hun ikke ønsker å kommentere saken.

Til toppen