Medier24 og Gard L. Michalsen (t.v.) blir kunde av TU Media og Jan M. Moberg. TU går også inn på eiersiden i Medier24 AS. (Foto: Eirik Helland Urke, Teknisk Ukeblad)

Medier24 velger Neo som publiseringsløsning - og Teknisk Ukeblad går inn på eiersiden i nettavisa

- En veldig god avtale - som legger til rette for videre vekst og utvikling, sier M24-gründer Gard L. Michalsen.

(PRESSEMELDING):

Medier24.com velger publiseringssystemet Neo fra TU Media som ny plattform, og går dermed bort fra WordpressNeo ble i sin tid utviklet av Mediehuset Tek, og brukes i dag på nettaviser som Tek.no, TU.no og Digi.no, med flere.

Samtidig går TU Media - Teknisk Ukeblad - inn på eiersiden i Medier24 AS.

Det er hovedpunktene i en avtale mellom partene som ble signert før helga.

- Legger til rette for ytterligere vekst

- Dette er en veldig god avtale for Medier24, som legger til rette for videre vekst og utvikling. Vi kan bruke energien på redaksjonelt innhold og salg, mens nettstedet får tilgang på en offensiv plattform som er godt tilrettelagt for et bransjenettsted med sine spesielle behov.

Det sier Gard L. Michalsen, redaktør, gründer og majoritetseier i Medier24 AS. Han legger til:

- Jeg har framsnakket Wordpress i snart to år, og det gjør jeg gjerne fortsatt: Det er en plattform som gjør det mulig å etablere en nettavis med noen tastetrykk fra kjøkkenbordet.

- Men Medier24 har nå både redaksjonelle og kommersielle behov som overgår min utviklingskompetanse - og å kjøpe eller bygge noe fra bunnen av koster mye. Neo gir en solid og stabil plattform, som er meget lesevennlig, og ikke minst har alle kommersielle muligheter som et offensivt bransjenettsted har behov for, sier Michalsen.

TU kjøper 10 prosent

Samtidig som Medier24 velger TU Media som leverandør av publiseringsløsning, går det tradisjonsrike mediehuset inn på eiersiden med en liten eierpost i Medier24 AS. Teknisk Ukeblad Media AS kjøper 10 prosent av selskapet, med en opsjon på ytterligere 5 prosent.

- TU Media, med Teknisk Ukeblad, TU.no og Tek.no i spissen, er et av Norges beste mediemiljøer og har både teknologisk og redaksjonell kompetanse på høyt nivå. De har også erfaring med å bygge og drive fagpresse og nisjenettsteder.

- Dermed er de et miljø som det er interessant å ha dialog med utover bare å være kunde hos dem. Og det er veldig positivt med kompetente aksjonærer - som både har interesse i og kan bidra til at en bedrift kan gjøre det godt, sier Michalsen.

- Ser fram til samarbeidet

Jan M. Moberg er ansvarlig redaktør og direktør i TU Media. Han sier dette om samarbeidet - og at Medier24 blir en av flere eksterne kunder av publiseringssystemet Neo:

- Da TU Media slo seg sammen med Mediehuset Tek valgte vi å satse på Neo som felles plattform. Det gir oss mye mer fleksibilitet og utviklingskraft enn Escenic, som TU hadde fra før.

- Jeg legger ikke skjul på at vi har diskutert om det er smart å bli leverandør til eksterne aktører. Men mange ønsker seg Neo – vi har superdyktige utviklere – og vi trenger inntektene. Dermed er vi i gang, sier han.

Moberg ser også fram til å bidra og følge Medier24 enda tettere:

- Vi ser på Medier24 som en flott partner. Ikke minst fordi Gard er en bevisst og erfaren bruker av publiseringssystemer. Han vil bidra til å gjøre Neo bedre. I tillegg har vi stor respekt for det han har fått til.

- Det er sjelden at noen setter så store spor på så kort tid i vår bransje. Vi er derfor meget fornøyd med at han vil jobbe med oss – og ha oss med på eiersiden. Vi ser virkelig frem til samarbeidet.

Medier24 drives som før

Medier24 understreker at avtalen og aksjesalget ikke betyr endringer i driften av nettavisen.

- Ikke annet enn at dette blir en ytterligere katalysator til en vekst som fortsatt akselerer. Og når redaksjonen utvides fra én til to om noen uker, betyr det økt fart på alle områder, sier Gard L. Michalsen.

Samarbeidet med TU Media er rent teknologisk og kommersielt. Medier24 har fortsatt en viktig samarbeidsavtale og stoffutveksling med Aftenposten, som nettavisen håper å levere enda mer godt innhold gjennom utover høsten.

Har solgt 20 prosent

Michalsen har fortsatt kontroll og aksjemajoriteten i Medier24 AS, gjennom aksjer som nå eies gjennom holdingselskapet Caroliussen Eftf. AS.

enerWE-gründer Chul Christian Aamodt kjøpte seg i vår inn på eiersiden i Medier24, og eier gjennom Screensailor AS10 prosent av Medier24.

Nå går altså TU Media inn på eiersiden med 10 prosent av selskapet, og en opsjon på ytterligere 5 prosent.

Til toppen