Millionene har strømmet ut av Discovery under Canal Digital-konflikten

TVNorge-kanalene kan ha tapt 14 millioner kroner under striden. Nå ser annonsørene seg rundt etter andre flater.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Oslo (NTB): Discovery kan så langt ha tapt rundt 14 millioner kroner i omsetning som følge av striden med Canal Digital. Storannonsører ser seg om etter alternative reklameflater.

Store aktører som Tine og Orkla sier til Dagens Næringsliv at de vil vurdere alternative løsninger for å nå ut med markedsføringen sin.

– Vi synes dette er uheldig og vanskelig. Innenfor medie- og reklamekjøp, så er TVNorge en betydelig aktør, sier direktør Arve Heltne i Orkla.

I over én uke har Canal Digitals kunder vært uten Discoverys 13 kanaler, deriblant TV Norge, Eurosport og Max som følge av uenighetene om ny avtale.

Dermed synker seertallene og reklameinntektene. Forhandlingsdirektør Jarle Thalberg i mediebyrået GroupM har tidligere anslått at tapet for de TV-kanalene er på om lag 2 millioner daglig så lenge konflikten pågår.

Dermed har det totale tapet passert 14 millioner kroner.

– Det er direkte tap – og langsiktige tap. Nå begynner de langsiktige tapene å slå mer inn. Seerne går til andre kanaler og velger å se andre programmer, sier Thalberg til avisen. 

Powered by Labrador CMS