NHST Media Group AS sine lokaler ved Akerselva i Oslo sentrum. (Bilde: )

Nå kan du kjøpe et globalt mediekonsern med 1000 ansatte for under 200 millioner kroner

Dagens Næringsliv og NHST raser i markedsverdi. Men det går bedre i år, fastholder konsernsjef Gunnar Bjørkavåg.

NHST Media Group har lagt noen utfordrende år bak seg. Knapt nok overskudd i 2013, minus på bunnlinja i 2014.

Annonsesvikten på papirannonser gjør at Dagens Næringsliv ikke lenger kan finansiere de andre tapsprosjektene i konsernet.

Og det merkes på verdien av mediekonsernet. Aksjen er både lite i bevegelse og lav i pris, viser historikken fra unotert-lista på Oslo børs:

Siste handel ble gjort til en kurs på 150 kroner per aksje. I teorien verdsetter det hele sjøfarten til 175 millioner kroner.

NHST Media Group AS

  • Internasjonalt mediekonsern som har sitt utspring i den gamle Norges Handels- og Sjøfartstidende, fra 1987 «Dagens Næringsliv».
  • Sjøfarten ble etablert i 1890, og ferier dermed 125 år i 2015. Dagens Næringsliv er fortsatt flaggskipet i konsernet, særlig i målt i resultat.
  • NHST har i dag rundt 1000 ansatte - hvorav brorparten dog jobber i andre virksomheter enn DN. Blant disse er TDN Finans, TradeWinds, Upstream, Nautisk forlag og flere fiskeriaviser.
  • NHST er også engasjert i MyNewsdesk, men solgte seg i fjor nesten helt ut av virksomheten Smartcom.
  • Flere av virksomhetene har så langt vært langt fra lønnsomt. Blant annet gjelder det energipublikasjonen Recharge, som har tapt 100 millioner.
  • Gunnar Bjørkavåg er konsernesjef i NHST, mens Amund Djuve er publisher i største avisa Dagens Næringsliv.
  • Fred Olsen-familien har vært med på eiersida i over 100 år, og eier i dag over 50 prosent av NHST Media Group. Anette Sofie Olsen er styreleder. Nest største eier er Erik Must, med rundt 22 prosent.

Dagbladet solgte før raset

Når vi spør konsernsjef Gunnar Bjørkavåg hva han tenker om at hele konsernet verdsettes til under 200 millioner kroner, svarer han slik:

- Vi skal alltid være forsiktig med å kommentere aksjekurser. Men for å si det sånn; jeg eier én prosent, og har i hvert fall ikke til hensikt å selge noen aksjer til en slik pris, sier Bjørkavåg.

GUNNAR BJØRKAVÅG, konsernsjef i NHST Media Group.
GUNNAR BJØRKAVÅG, konsernsjef i NHST Media Group. Foto: NHST

Utover det ønsker ikke Bjørkavåg å kommentere aksjekursen eller den teoretiske verdien av selskapet.

Som unotert aksje med lite aktivitet, kan tilfeldige enkelttransaksjoner påvirke denne kursen. Aksjens omsetning er også preget av at Olsen-familien og Erik Must til sammen kontrollerer nær 80 prosent.

Men som grafen viser, er trenden likefullt nedadgående de to seneste åra:

(Kilde: Netfonds.no)
(Kilde: Netfonds.no)

Senest for elleve måneder siden ble det solgt en større aksjepost, da Dagbladet solgte 18,3 prosent av NHST til Fred Olsen-familiens selskaper. Den gang for 90,5 millioner kroner, tilsvarende en kurs på 382 kroner.

Lover bedring

Men Bjørkavåg håper formodentlig på mer optimisme fra markedet om noen uker. Da legger NHST fram årets første kvartalsrapport.

Og der kommer det positive tall, fremholder konsernsjefen.

- Det er ingen stor hemmelighet at det er meget god fremgang på resultatsiden. 1. kvartal går betydelig bedre i år enn i fjor. Vi hadde en fremgang 4. kvartal i fjor, som vi har tatt med oss inn i 2015, sier Bjørkavåg.

Uten å dele tallene før tida, sier konsernsjefen at den globale virksomheten har størst fremgang. En virksomhet som i stor grad har levert dårlige tall og store underskudd.

- Spesielt de områdene som vi gjorde det svakt på før, er mer etablerte nå. Vi har flere kunder, økte inntekter og har ikke økt kostnadene. Det betyr bedre resultater, sier Bjørkavåg.

- Hva med Dagens Næringsliv - hvordan er utviklingen her, etter at dere tok kraftige kutt i fjor?

- DN er flaggskipet vårt, det er størst og fortsatt suverent mest lønnsomt. Annonseinntekter er noe ned, og opplagsinntektene noe opp.

DN forlater nå lokalene i dette bygget i Farringdon Street, London City. (Foto: Google maps)
DN forlater nå lokalene i dette bygget i Farringdon Street, London City. (Foto: Google maps) Foto: Google maps

Flytter London-kontorer

DN har i fjor høst og inn i 2015 vært gjennom en omfattende kuttrunde. Konsernet kvittet seg i fjor også med tapssluket Smartcom tv. Og fortsetter med å kappe kostnader:

Bjørkavåg bekrefter på spørsmål fra Medier24 at konsernets London-kontorer forlater de fasjonable lokalene i Farringdon Street til et annet sted i «City» .

- Ja, vi flytter fra dagens lokaler til andre kontorfasiliteter. Flyttingen finner sted i juni. Men det vil ikke redusere kostnadene all verden, det er snakk om en kontrakt som var på 6-7 millioner kroner totalt sett, sier Bjørkavåg.

Her hjemme holder konsernet i toppetasjene av Akerselva Atrium, hvor det nå er blitt så god plass at hele Morgenbladet snart kan flytte inn.

Men NHST har foreløpig ingen planer om å gjøre noe med de norske lokalene.

- Nei - vi har kontrakt her til påsken 2019, og har ikke noe hast med å gjøre noe med det, sier Bjørkavåg.

Tillitsvalgte har reagert

Den som venter, får se hva som kommer i DNs kvartalsrapport neste uke. Og om de mange tapsprosjektene begynner å svare for seg.

Blant annet har NHST tapt nær 100 millioner kroner bare på energi-avisa Recharge siden etableringen i 2009.

Til Journalisten i fjor uttalte Dagens Næringslivs klubbleder Åsne Haugli at man nå var lei av dette, og kalte det «absurd og demotiverende»:

- Det føles jo litt absurd at eieren vår over så mange år sitter og tjener masse penger med den ene hånden og taper dem med den andre, sa Haugli til Journalisten.

Nå er klubben litt mer varsom med kommentarer, særlig siden det er rett før presentasjon av tallenen for 1. kvartal. Haugli viser videre til nestleder i klubben og ansatterepresentant i styret, Espen Linderud.

Han konstaterer følgende om situasjonen og utviklingen:

- Jeg håper tapsslukkene begynner å tettes nå.

Til toppen