VG Familieliv - «i samarbeid med Rema 1000» - har møtt mye kritikk. Nå også felt i PFU.

Nå klager også NTB-klubben VG Familieliv til PFU. Totalt fem saker mot Rema-samarbeidet

- Dette svekker skillet mellom journalistikk og reklame. Og de kan gjøre oss skyldige i brudd på god presseskikk, mener NTBs klubbleder.

VG Familieliv har fått mye kritikk siden lanseringen tidligere i høst. Først for siden i seg selv, og ikke minst da Medier24 meldte at NTBs journalistikk ble brukt i seksjonen.

En seksjon som presenteres som en kommersiell del av VG, i samarbeid med Rema 1000.

For noen uker siden ble det klart at Fædrelandsvennens NJ-klubb klaget VG til PFU for Familieliv.

Nå er det klart at journalistene i NTB gjør det samme.

Klubbleder Grethe Brandsø var blant dem som reagerte sterkt da VG benyttet seg av NTB-stoff i Familieliv, og denne uka sendte journalistene sin klage til PFU.

- Dette er en klage som går på VG Familieliv, og er ikke så ulik Fædrelandsvennens klage. Vi mener at Familieliv svekker skillet mellom journalistikk og reklame, sier Brandsø.

Samtidig tar klagen spesielt opp i seg det forhold at VG benytter NTB-stoff i det VG selv har presentert som et kommersielt samarbeid:

- Det reagerer vi spesielt på, og er noe vi mener ikke kan forsvares: Dette er ikke skrevet for VG Partnerstudio, eller i samarbeid med Rema 1000. Men det blir utydelig for leseren og kan gi spekulasjoner rundt NTB-journalistenes habilitet, sier Brandsø.

NTB-stoff brukt i VGs kommersielle samarbeid med Rema 1000.
NTB-stoff brukt i VGs kommersielle samarbeid med Rema 1000.

Hun mener det også kan gi dem som journalister problemer overfor kildene, og i verste fall at «VG kan gjøre NTBs journalister skyldige i brudd på god presseskikk»:

- Det kan skje ved at vi intervjuer folk som tror de snakker med et uavhengig byrå. Og så etterpå står de på trykk i et samarbeid som er sponset av Rema 1000. Det syns vi er veldig ugreit, og det er ikke slik vi jobber, sier Brandsø.

I klagen viser man til Vær Varsom-plakatens punkt 3.3. om at det er god presseskikk å gjøre premissene klare i intervjusituasjoner, og ellers overfor kilder og kontakter.

- Rema 1000 noe annet enn Fritt Ord

Klagen ble sendt til Norsk Presseforbund torsdag ettermiddag, og NTBs ledelse er også orientert om klagen.

Brandsø peker på at dette er en viktig prinsipiell sak både for dem og for pressen som sådan.

- Måten de bruker NTB-stoff er veldig viktig for oss å reagere på, men det er også prinsipielt viktig. Også for andre som leverer stoff til VG. Det kan gjøre stor skade på journalistikken som plutselig ender opp i et kommersielt samarbeid, mener Brandsø.

- Debatten har gått i mange retninger siden Familieliv ble lansert, og senest denne uka antydet VG-sjef Torry Pedersen at han ønsker å definere denne typen sponset journalistikk som en del av den redaksjonelle virksomheten. Hva tenker du om det?

- Vel, da har vi ikke en fri og uavhengig presse lenger. Det kommer selvsagt an på hvor mye sponsoren «bryr seg om» hva som skrives, og hvor langt inn i dette man går. Og så synes jeg jo det er forskjell på Rema 1000 og Fritt Ord, for eksempel, sier Brandsø.

Klubblederen understreker at man forstår mediebransjens behov for å skaffe inntekter:

- Reklame er jo ikke ukjent i mediebransjen, det har avisene hatt i flere hundre år. Men det er noe med den sammenblandingen som vi synes er skummel. Og så blander de inn NTB-stoff som ikke er skrevet på oppdrag for Rema eller partnerstudio. Det synes vi ikke noe om.

Totalt fem saker mot VG Familieliv

Men klagene fra NJ-klubbene i NTB og Fædrelandsvennen er langt fra de eneste klagene mot VG Familieliv.

Generalsekretær Kjersti Løken Stavrum i Norsk Presseforbund opplyser at PFU har fått hele fem klager på samarbeidet med Rema 1000.

- Vi har fått tre klager fra enkeltpersoner, i tillegg til en henvendelse fra en enkeltperson. 

Klagene blir neppe behandlet før årets siste møte i PFU, opplyser hun. Det vil si rett før jul.

  • Saken blir oppdatert!
Til toppen