Nå kommer smellen for Polaris: Minus 16 millioner første kvartal. Annonseinntektene stuper

Også digitale annonseinntekter faller. Full brems for Polaris, som nå gasser opp kostnadskuttene.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Etter et godt 2015, der konsernet leverte «over bransjestandard» - har nå smellen virkelig kommet til Polaris Media.

Mediekonsernet fikk et resultat før skatt på minus 16,6 millioner kroner i første kvartal i år.

Det er 30 millioner svakere enn fjoråret, da første kvartal endte med 15 millioner pluss før skatt.

Fjorårets resultat var noe drevet av engangseffekter; ser vi på driftsresultat (EBITDA), er forskjellen mindre: 19 millioner pluss i fjor, og bare 7 millioner pluss i år.

Taper både på papir og nett

I fjor kunne Polaris levere en annonseutviklingen langt bedre enn markedet, og i enkeltkvartaler vekst i samlede inntekter. Dette fordi papirsvikten var relativt lav, og digitalinntektene økte.

Nå ser det ikke slik ut lenger:

Samlet sett falt annonseinntektene med 13 prosent i første kvartal, mot samme periode i fjor. De digitale annonseinntektene gikk ned 4 prosent i første kvartal, mens annonseinntektene på papir falt 16 prosent.

Det vil si et samlet fall på 24 millioner kroner. Brukerinntektene øker med fire millioner, men det er langt fra nok til å veie opp. Trykkeriinntektene stuper også med 10 prosent.

Driftsinntektene falt dermed til 376 millioner kroner, ned 7 prosent fra samme kvartal i fjor.

Nå blir det nye kutt

Polaris er allerede i gang med kostnadskutt, og nye tiltak utredes, opplyser konsernet.

– Selskapet er i gang med å utrede nye resultatforbedrende tiltak som skal sikre at vi utvikler produktene våre og opprettholder tilstrekkelig finansiell handlekraft, sier konsernsjef Per Axel Koch i en melding tirsdag morgen.

Powered by Labrador CMS