Nå tjener fiskeriavisa penger igjen - og mener de har snudd opplagsfallet

- Vi har snudd skuta, sier FiskeribladetFiskaren-redaktør.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

2014 var tidenes år for FiskeribladetFiskaren og IntraFish Media, skriver avisa selv på FbFi.no.

- Etter mange tøffe år ser det ut som vi nå har klart å snu skuten. Økonomisk ble fjoråret fantastisk med 13 prosent overskudd på en drift på knappe 40 millioner kroner. Det er vi veldig godt fornøyd med, sier redaktør Øystein Hage.

Avisa melder om både omsetningsøkning, en positiv trafikkutvikling - og et opplagsfall som omsider har begynt å avta.

På nett melder avisa om solid trafikkvekst, som har fortsatt inn i 2015.

- I februar var det 85.000 unike brukere. Det er all time high på fbfi.no, skriver avisa.

Opplagsfallet har også avtatt, melder avisa. Da avisa ble til som en fusjon av Fiskeribladet og Fiskaren i 2008, hadde den et opplag på 11.663. Siden har papiravisa falt jevnt og trutt - til 7.017 i 2013 og 6358 i 2014. Avisa har imidlertid også en egen betalt digital utgave, og totalt falt opplaget fra 8808 i 2013 til 8130 i 2014.

En nedgang på 7,7 prosent og minus 678, men: Nå har trenden snudd, sier redaktøren.

- Opplaget har nå snudd, og vi har det siste halve året hatt vekst på både tradisjonell avis og nettutgaven, sier abonnementsansvarlig Andreas Hjorth Røen.

FiskeribladetFiskaren fikk forøvrig 7,3 millioner kroner i pressestøtte i 2014, en økning på 5,7 millioner fra 2013. Økningen henger blant annet sammen med at avisa nå får godkjent pressestøtte for nettutgaven som en egen publikasjon. 

Powered by Labrador CMS