SCHIBSTED: Aftenpostens publisher Espen Egil Hansen og Schibsted Norge-sjef Didrik Munch. (Arkivfoto) (Bilde: )

Nå tjener ikke regionavisene penger lenger: BT, Aftenbladet og Fevennen i null

Utfordrende tredje kvartal for Schibsted-avisene. Aftenposten nærmer seg også veggen.

Schibsteds kvartalsrapport for tredje kvartal forteller om en utfordrende situasjon for både VG og de fire abonnementsavisene i Schibsted Norge.

Men til forskjell fra VG, leverer de fire avisene knapt overskudd lenger:

Driftsmarginen (EBITDA) til Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen var i 3. kvartal isolert sett på henholdsvis 2 millioner, 1 million - og minus 2 millioner for sistnevnte.

Aftenposten leverer litt bedre med 21 millioner kroner, og har så langt i år levert 111 millioner kroner i EBITDA.

Dermed står Aftenposten for nesten hele overskuddet så langt i år i de fire avisene - på til sammen 133 millioner kroner (EBITDA).

Så langt i år har BT levert 2 millioner kroner i pluss, mens Aftenbladet og Fædrelandsvennen begge har et akkumulert driftsresultat på 10 millioner kroner hver.

(Schibsteds fire abonnementsaviser i år. Trykk på bildet for større versjon!)
(Schibsteds fire abonnementsaviser i år. Trykk på bildet for større versjon!)

Utfordrende utvikling

Bak tallene ligger for alle avisene en felles utvikling: Driftsinntektene faller nå på alle fronter.

  • Annonseinntektene på papir faller med 21 prosent.
  • Nå faller også de digitale annonseinntektene med 4 prosent.

Alle tall for disse fire avisene samlet. Som så langt i år har mistet over 200 millioner kroner i inntekter - fra 2,52 milliarder kroner per tredje kvartal i fjor, til 2,3 milliarder per nå i 2015.

  • Samtidig: Opplaget faller i snitt med 5 prosent så langt i år for disse avisene.

- Totale opplagsinntekter gikk tilbake med 2 prosent i 3. kvartal. Digitale abonnement viser positiv utvikling, skriver Schibsted i kvartalsrapporten.

Men det er forskjeller på de fire avisene; mens Aftenposten og Bergens Tidende har større fall i opplaget, klarer Aftenbladet og Fædrelandsvennen i større grad å holde stand på antall betalende abonnenter.

Til toppen