Christian Træland, marketing manager for PepsiCo, på Adtech: mobile. (Bilde: )

- Når jeg kan se Jan Bøhler snappe armhevinger, tror jeg ikke lenger at Snapchat blir gullet...

ADTECH: Christian Træland har ombestemt seg. - Det er en kombinasjon av alt på mobilen som er viktig, sier han.

For et halvt år siden mente Christian Træland, nordisk marketing manager for PepsiCo, at Snapchat skulle bli det noe gullet. Det var etter en solid kampanje der Snapchat var et av virkemidlene, med ishockeystjerna Mats Zuccarello som profil.

Og kan hende kan Snapchat også bety noe i framtida. Men Træland tror ikke lenger det blir det nye gullet, sa han under Annonsørforeningens konferanse Adtech: mobile i Oslo tirsdag.

- For å si det sånn; når jeg kan se Jan Bøhler ta armhevinger i valgkampen, tror jeg ikke lenger at Snapchat blir det nye gullet...

Hans poeng var at de som kom på Snapchat for et år siden eller tre, nå har gått trøtt av plattformen. Engasjementet og bruken synker, mener Træland.

- Jeg synes rett og slett at det blir mindre og mindre engasjement. De som faktisk er der, har sluttet å poste. Og det blir stadig lavere engasjement, mener han.

adtech pepsi 02
Bilde:

Kan du nå helt rundt med mobilen?

Konferansen samler store annonsører, byråer og mediebedrifter til diskusjon om de siste trendene innenfor digital annonseteknologi.

Trælands oppdrag var å snakke om en såkalt 360 graders kampanje - og om det kan gjøres kun på mobil. Det vil si en kampanje som «når helt rundt» i flere kanaler, kun på mobilen.

- Det tror jeg - men da må du være sikker på at du har riktig målgruppe. Og tradisjonell media vil fortsatt ha en klar rolle. I Zucca-kampjen brukte vi tradisjonelle medier for å få folk til å kommunisere med oss på Snapchat, sa han.

adtech folk
Bilde:

Men må treffe bedre

Og ja, tradisjonelle kampanjer fungerer fortsatt.

Pepsi fyrer opp en internasjonal stjerne, lager en fancy TV-reklame og får plassert store paller med firepakninger av Pepsi Max i butikkene.

- Og så kommer mamma med handlevogna og plukker med seg en firepakning. Det kan vi gjøre, og vi gjør det en gang til. Men hva er problemet med det? Det koster ganske mye penger. Messi er ikke gratis, Beyoncé er ikke gratis, sa Træland.

Derfor tror Træland sterkt på mobile kanaler, teknologi, sosiale medier og å være til stede der brukerne er.

Han peker på både disrupsjon og trender som preger vår teknologiske hverdag: Ny teknologi penetrere markedet stadig sterkere. Konsumentene er hele tida tilkoblet.

- Og de ønsker å bli snakket til. Når de er interessert i det, sa Træland.

Det krever mye, i en markedsføringsverden som preges av fire trender: Personalisering, sosialisering, lokalisering og kontekst.

- Og da tror jeg ikke bare på én kanal. Det er en kombinasjon av alt vi gjør som fortsatt er viktig, la han til.

TRENDER: Mobilen overtar stadig flere funksjoner i livene våre.
TRENDER: Mobilen overtar stadig flere funksjoner i livene våre. Bilde:

- Helt riktig å bruke byråer

Men disse trendene skifter også fort. Og derfor tror ikke Træland det er lurt for store merkevarer å skulle gjøre alt selv.

- Jeg trodde Snapchat skulle bli det nye gullet, men kanskje er det ikke det om et år. Disse trendene skifter så fort.

- Og det eneste som er helt sikkert, er at neste år kommer det til å være enda mer informasjon ute i verden. Hvordan skal vi nå gjennom i den kampen?

- Da må vi utdanne oss selv hele tida. Og det har vi ikke tid til. Derfor tror jeg det er riktig å bruke byråer - rett og slett for å følge med, sa Træland.

  • Medier24 fulgte tirsdagens Adtech-konferanse i regi av ANFO, og kommer tilbake med mer derfra i dag og de neste dagene. 

Flere bilder fra konferansen: 

Til toppen