RIO 2016: Fra åpningsseremonien til sommerens OL i Brasil. (Foto: Agência Brasil, Wikimedia/CC-lisens)

NBC og Discovery har nettopp betalt milliarder for OL. Men i USA har seertallene fra Rio gjort TV-sjefenes mareritt til virkelighet

KOMMENTAR: I en omskiftelig TV-hverdag regnes store idrettsbegivenheter som et sikkert kort. Amerikanske seertall for Rio-OL gir et varsel om at det ikke er så sikkert allikevel.

  • LEIF-ÅGE REME, til daglig programsjef og produsent i Monkberry. For tiden i permisjon og bosatt i Los Angeles

På en bransjekonferanse tidligere i sommer ble Steve Burke, toppsjefen i NBC - som eier de amerikanske rettighetene til OL - bedt om å beskrive det verste som kunne skje under årets sommerleker.

- At jeg en dag våkner og oppdager at seertallene har falt tjue prosent over natten, sa Burke i følge Bloomberg.

Til tross for plenty av amerikanske gullmedaljer, suksess for turn-yndlingen Simone Biles og historiske prestasjoner av superstjernen Michael Phelps, så er marerittet i ferd med å bli virkelighet.

LEIF-ÅGE REME, Monkberry (nå permisjon).
LEIF-ÅGE REME, Monkberry (nå permisjon).

IFØLGE OFFISIELLE tall fra Nielsen var det i snitt 28 millioner amerikanere som så de ti første kveldssendingene på NBCs lineære tilbud.

Det er 17 prosent lavere enn tilsvarende sendinger fra OL i London i 2012.

Verst er nedgangen i den mest attraktive seergruppa 18-49 år, hvor fallet er på 25 prosent. Snittseeren er 50 år.

OL i London i 2012 var det mest sette i USA noensinne. Ekspertene forventet at OL i Brasil med omtrent samme tidssone som USA ville rate like mye, kanskje mer.

I stedet er tallene til og med ti prosent lavere enn Beijing i 2008.

Det er første gang siden 2000 at lekene ikke opplever en økning i seere.

Det er lite som tyder på at seertallene bedret seg i løpet av lekenes siste 6 dager. Snarere tvert imot.

UNGE ER PÅ VEI bort fra lineær TV og ser innhold på nett via smarttelefonen eller nettbrett når det passer dem.

Mantraet i bransjen har likevel vært at idrett og store begivenheter fortsatt kommer til å samle folk.

Derfor har Discovery betalt 11,7 milliarder kroner for de europeiske OL-rettighetene frem til 2024, og NBC brukt 100 milliarder kroner på de amerikanske OL-rettighetene frem til 2032.

FOR Å TILPASSE seg de unges medievaner var samtlige øvelser under årets OL tilgjengelig online på NBC sine digitale plattformer.

Og noe av tapet på lineær tv har blitt kompensert for, men langt i fra nok.

Kanalen oppgir at de har hatt 78 millioner unike brukere som har streamet 1,86 milliarder minutter i løpet av lekenes ti første dager.

Det høres kanskje mye ut, og er mer enn nedlastingene under Sotsji og London til sammen, men tilsvarer i snitt kun 23 minutter pr bruker.

Altså knapt mer enn et par minutter om dagen. Neppe tall som imponerer de amerikanske TV-sjefene når de skal betale fremtidige OL-regninger.

- Det er ikke lenger samme sug etter å se hele OL direkte på TV. Det blir vanligere å bare se høydepunkter, sier Billie Gold i analyseselskapet Amplifi til CNN.

MAN KAN SAKTENS spørre seg hva som skjer med statusen til de olympiske lekene dersom de i fremtiden konsumeres via enkle klipp på sosiale medier fremfor flere timer lange TV-kvelder i sofaen.

Kanalenes finansieringsmodell må i hvert fall forandres. Det er tradisjonell tv-titting som i dag finansierer OL.

Med de lave seertallene fra Rio klarte ikke NBC å levere nok seere til annonsørene og måtte derfor gi bort ekstra reklametid gratis.

ÅRETS OL BLIR likevel ikke et tapsprosjekt for TV-giganten.

OL i London ga dem et overskudd på rundt én milliard og de forventer et enda bedre resultat i år. NBC har tross alt hatt ca. 28 millioner seere hver kveld og det er slettes ikke dårlig. Likevel indikerer det voldsomme skiftet i vaner blant yngre segmenter fra 2012 til nå, at store idrettsbegivenheter ikke lenger virker som en like sikker investering.

De kostbare rettighetene ble kjøpt i en virkelighet dominert av tradisjonelle TV-sportsvaner.

Disse vanene er nå i limbo, akkurat som resten av vår TV-titting.

I USA ER OGSÅ den generelle interessen for å se sport på tv synkende blant millenials.

Snittseeren for amerikansk fotball er i dag 47 år - 4 år eldre enn for ti år siden.

For baseball er snittalderen 53 år – 7 år eldre enn for ti år siden, ifølge Chicago Tribune.

IFØLGE NBCs kontrakt med IOC har kanalen lov til å forandre måten de presenterer OL-innhold på, dersom TV-vanene skulle endre seg drastisk i løpet de neste 16 årene.

NBC har varslet at de skal analysere brukerdata fra sommerens leker, og gjøre endringer på alle plattformer.

Jeg antar Discovery allerede er i gang.

Til toppen