Nettavisen felt to ganger i PFU for form og merking av «content marketing»

Felt for form og merking av forsidehenvisninger.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Nettavisen ble torsdag felt to ganger i Pressens Faglige Utvalg for brudd på god presseskikk, ved paragraf 2.6 i Vær Varsom plakaten og paragraf 5 i Tekstreklameplakaten. 

Bakgrunnen var to klager sendt til PFU, fra henholdsvis Gunnar Bodahl-Johansen og Vidar Ystad, og den andre klagen fra Gard L. Michalsen.

Et enstemmig PFU var i stor grad enig i sekretariatets innstilling, men gjorde noen justeringer etter en grundig debatt. I uttalelsen konkluderer PFU slik:

Slik utvalget ser det, formidler teksten «Annonsebilag» tydeligere at det handler om kommersielt eller betalt innhold enn ord som Shopping eller Reisetips. Utvalget mener derfor «annonsebilag» og «annonse» - eventuelt «reklame» og «sponset/kommersielt/betalt innhold» - er å foretrekke når man skal merke tydelig. I sum mener utvalget imidlertid at Nettavisens kommersielle henvisninger er såpass utydelig at de bryter med Tekstreklameplakatens punkt 5 og Vær varsom-plakatens punkt 2.6 om å opprettholde et klart skille mellom reklame og redaksjonelt innhold. 

Medier24.com kommer tilbake med mer fra PFU senere. 

For ordens skyld: Redaktør Gard L. Michalsen på Medier24.com var den som i sin tid sendte inn én av klagene på Nettavisen til PFU for behandling. Derfor omtales dette nyhetsjournalistisk kun i notisform. Medier24 kommer tilbake senere torsdag med uttalelsene og mer fra PFU-møtet. 

Powered by Labrador CMS