VILDE BRUVIK, prosjektleder i Nettavisen, lanserer denne uka mediehusets siste content-satsing. (Foto: Mediehuset Nettavisen)

Nettavisen lager content-hybrid: Tilbyr kundene å publisere egne pressemeldinger og nyheter

Går i strupen på pressebyråer og pressemeldingstjenester ved å tilby Nettavisens distribusjon for kundenes nyheter.

- Nettavisen har vært ledende i å tilby nyskapende tjenester for forbrukere og bedrifter siden oppstarten for snart 20 år siden. Nå lanseres tjenesten som tar pressemeldingene inn i det 21. århundret, skriver mediehuset - i en pressemelding - om den nye tjenesten Nettpress.

Prosjektleder Vilde Bruvik mener Nettavisens store fordel på en slik tjeneste er den omfattende distribusjonen mediehuset allerede har:

- Nettpress skiller seg fra andre PR-tjenester ved at det først og fremst er en motor for distribusjon av pressemeldinger, sier hun i meldingen.

- Pressemeldingene som legges på Nettpress kan havne på alle våre flater slik at bedrifter, organisasjoner og privatpersoner kan være sikret at budskapet når mottagerne.

Distribueres gjennom flere kanaler

Nettavisen har selv utviklet tjenesten, og har som mål å gjøre det til «en effektiv kommunikasjonsplattform både for PR-byråer og direkte kunder».

En pressemelding eller et presseskriv som er lagt ut på Nettpress vil bli tilgjengelig på forsiden av Nettavisen, Side2 og Side3.

- På sikt også mot bloggere. Dette sikrer at informasjonen faktisk blir sett av målgruppene, skriver Nettavisen.

Slik møter Nettpress kundene på Nettavisens nye tjeneste.
Slik møter Nettpress kundene på Nettavisens nye tjeneste.

«Content marketing på det enkleste nivået»

Nettavisen satser som kjent hardt på flere former for innholdsmarkedsføring, og mener distribusjon av pressemeldinger og presseinfo er det neste naturlige steget.

- Vårt mål er å lage en effektiv tjeneste for de som vil raskt og effektivt ut med informasjon til sin målgruppe, sier direktør for produkt-og forretningsutvikling Pål Nisja-Wilhelmsen.

- Dette er content marketing på det enkleste nivået. Godt innhold fra selskaper som trenger mottagere, og ikke søppelkasser i eposten.

Nettavisen opplyser at de også vil tilby bearbeiding av budskapene gjennom eksisterende tjenester, for kunder som ønsker det.

- Distribusjon på e-post kommer

For den vante lesere kan tjenesten minne litt om Mynewsdesk, Newswire og lignende tjenester - med det Nettavisen mener er en langt større distribusjon.

- Hva skiller deres løsning mest fra andres?

- Direkte eksponering mot også kunder, og ikke bare journalister, for under halve prisen av andres løsninger, sier Bruvik til Medier24. Som vi kan lese av informasjonen på Nettpress, priser tjenesten seg ganske riktig lavt - 1490 kroner i måneden for enkeltbedrifter. 

- Vi tilbyr også ekstra promotering av pressemeldinger, både i egne kanaler og på Facebook. Etter sommeren vil vi også legge på våre big data så man programmatisk kan kjøpe eksponering av PR direkte mot valgte målgrupper, legger hun til.

Men den tradisjonelle distribusjonen av pressemeldinger på e-post er foreløpig ikke på plass:

- Når vi nå lanserer er ikke dette på plass, men man skal kunne gjøre det etter hvert. Foreløpig vil man få tilsendt en e-post når pressemeldingen er publisert, og når den er publisert kan man enkelt dele pressemeldingen både på e-post og i sosiale kanaler, sier Bruvik.

Til toppen