Noen av dem som jobber med innovasjon og forretningsutvikling i Nettavisen. (Foto: Paul Weaver/nabilder.no)

Nettavisen lanserer «luksusversjon av TripAdvisor». På flere språk, for hele verden

Skal anbefale de beste hotellene jorda rundt.

- Nettavisen lanserer hotellverdenens svar på Michelin-guiden, skriver mediehuset i en pressemelding fredag.

Tjenesten har fått navnet Laurel Nights, og er nå lansert på laurelnights.no. Der skal brukeren få en hotellguide med de beste hotellene på en rekke forskjellige reisemål.

- Vårt mål er å lage en guide til de aller beste hotellene i verden, forteller prosjekteier Magdalena Valcheva. 

I motsetning til lignende tjenester som for eksempel TripAdvisor, skal ikke Laurel Nights by på flest mulig hoteller. Her skal kun de beste være, og rangeres med ett, to eller tre laurbær.

- Hvis ett hotell har tre laurbær betyr det at hotellet er så bra at det er verdt å dra til kun for å bo på det hotellet. Kun noen veldig få hotell får tre laurbær, forteller Magdalena Valcheva.  

Nettavisen beskriver tjenesten som unik, og at den skal løfte fram de beste fra det som kan være en forvirrende jungel av hoteller:

- Bruker man internasjonale nettsteder som Tripadvisor eller lignende vil man ofte få mange anmeldelser som det er vanskelig for nordmenn å forholde seg til. Det er heller ikek alltid flertallet har rett når det gjelder de beste hotellet, sier direktør for forretningsutvikling, Pål Nisja-Wilhelmsen

laurelnights screenshot

Navnet stammer fra uttrykket om å hvile på sine laurbær. 500 hoteller er allerede på plass med korte omtaler, levert av både Nettavisens journalister og eksterne krefter.

Og flere vil komme til. Tjenesten skal etter hvert også komme på flere språk, og kan bli Nettavisens første internasjonale suksess:

- Vi har flere spennende internasjonale partnere på gang, og har troen på at dette konseptet med et skandinavisk utgangspunkt kan fungere i flere markeder, sier Pål Nisja-Wilhelmsen. 

Han presiserer overfor Medier24 at ingen hoteller kan betale for å komme på tjenesten. Utvalget og den korte omtalen skal være uavhengig og basert på faktiske omtaler og vurderinger.

Forrentingsmodellen og inntekten slår imidlertid til hvis noen klikker seg videre - og bestiller hotell.

- Vi tjener penger hvis folk booker et hotell vi har skrevet om, sier Nisja-Wilhelmsen. 

Til toppen