LANSERER POPSTREAM: Fra venstre - prosjektleder blogg Vilde Bruvik, prosjekteier Thea Winger - og kommersiell vaktsjef Stella Vaage. Sistnevnte er forøvrig nyansatt i Nettavisen, og kommer fra jobb i Aller Media. (Foto: Nettavisen)

Nettavisen lanserer nytt magasin for unge. Det har ingen redaksjon og skal leve på native ads

«Popstream» skal samle blogger, reportasjer og innhold fra sosiale medier. På flere språk. Og selge native advertising.

- Vi lanserer det første magasinet i Norge uten bannerannonser nå i november, sier Pål Nisja-Wilhelmsen, direktør for forretningsutvikling og Nettavisen, i en melding.

Der mediehuset forteller om den nye nettavisen «Popstream».

Det blir et magasin rettet mot unge i alderen 13 til 18 år. Som lanseres internasjonalt fra dag én - det vil si på flere språk.

Skal samle innhold

Og det som noen kanskje vil kritisere, men som Nettavisen fremhever som det unike med magasinet - er at det ikke har en egen redaksjon.

Tvert i mot skal det bli en slags «aggregator», en slags SOL.no for ungdom.

- Magasinet inneholder kilder fra Youtube, blogg, norske og internasjonale redaksjonelle magasiner, Twitter, Instagram og andre sosiale medier, forteller Nettavisen om produktet.

- Popstream skal med andre ord ikke produsere eget innhold?

- Nei - alt her går rett ut til kildene. Vi har ingen mellomlagring. Men på sikt kommer til til å inngå samarbeid med aktører som leverer innhold, svarer Nisja-Wilhelmsen på spørsmål fra Medier24.

- Og mye av innholdet vil komme fra blogg.no - som jo er vår egen plattform, legger han til.

Slik vil det nye nettmagasinet se ut.
Slik vil det nye nettmagasinet se ut. Bilde: Thea Winger

Ingen bannerannonser

Noe annet som altså vil skille Popstream fra andre, er mangelen på bannerannonser. Rett og slett fordi man retter seg mot «målgruppen som har installert adblock fordi de vil se Youtube uten annonser, og det er en målgruppe som er vant til å få sitt innhold fra svært mange kanter og kilder».

Prosjekteier Thea Winger forteller at man har vært i tett kontakt med målgruppen under planleggingen av magasinet. Både når det gjelder innhold, kildevalg - og altså hvilket kommersielt innhold de ønsker.

- Målgruppen, generasjon z som den kalles, er vant til å ha alt i en strøm. Dette blir et hundre prosent mobiltilpasset magasinet, som også fungerer på desktop. Annonsene merket som annonser, men de skal være like godt innhold som alt det andre, sier Winger i meldingen.

Gir mer til blogg-leserne

Tanken med magasinet er å dra nytte av, kapitalisere på - og gi mer innhold - til en attraktiv målgruppe Nettavisen gjennom Blogg.no har et godt grep om: Unge jenter.

- I løpet av en normal uke er omtrent alle jenter fra 13 til 19 innom en blogg eller skriver sin egen blogg hos oss. Må skal vi lage et sted de kan få samlet det vi til enhver tid mener er det mest aktuelle for dem, sier Winger.

Magasinet vil også bli et eksperiment i algoritmer og redigering av flyten. Det er nemlig ingen tradisjonell redigering av forsiden. Hver gang man reloader, vil leseren få en ny rekkefølge, og nytt innhold.

- Vårt mål var å lage noe som var raskt, ferskt og alltid tilgjengelig i et svært visuelt design. Dette skal være stedet man går til når man har en pause, venter på bussen eller må høre på foreldreenhetene snakke under middagen, skriver Nettavisen om Popstream.

Til toppen