- Nettaviser må begynne med produktet, ikke si at «nå tar vi betalt fordi vi trenger det»

MEDIESOMMER: Gunnar Stavrum om fransk ferie, teknologi og viktige nettaviser.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

  • NavnGunnar Stavrum
  • Alder: 53
  • Stilling: Sjefredaktør/adm. dir i Nettavisen

Dette er Medier24s intervjustafett «Mediesommer». Dagens gjest Gunnar Stavrum ble utfordret av Rune Paulseth

Les alle Mediesommer-pratene her!

Først tre spørsmål til deg:

(Alle tre fra Rune Paulseth)

Hva har Nettavisen skjønt som ingen andre medier har skjønt?

- Vi setter næring før tæring, og tjener pengene før vi bruker dem. Og så er vi flinke til å samarbeide med andre, vi trenger ikke finne opp alt selv.

Hvor går skillet mellom god gammeldags journalistikk, blogging og innholdsmarkedsføring – er det et interessant skille?

- Hovedskillet går på motivasjonen for hvorfor man lager stoffet, ikke nødvendigvis innholdet i seg selv. De ulike stoffområdene stjeler av hverandre. En restaurantopplevelse kan eksempelvis både være journalistikk, subjektiv blogg eller innholdsmarkedsføring. For leserne er det viktig at man er ærlig på hvorfor stoffet finnes, er det formidling av nyheter, subjektive meninger eller reklame?

Mobilrevolusjonen er over, nå kommer videorevolusjonen, er dere klare for det?

- Jeg mener at mobilrevolusjonen er mye viktigere enn video, og at vi fortsatt bare er i starten av et samfunn der alle er koblet opp, hvor som helst, når som helst. For nettavisene gir det en enorm mulighet til å være relevante der leserne er akkurat nå, og til å få bidrag fra leserne og være i konstant dialog.

Så ni kjappe sommerspørsmål: 

Hvor og hvordan tilbringes sommeren?

- To uker med solgaranti i Frankrike, så fordelt mellom fjell og Norge. Beste avkobling for meg er jogging og fysisk aktivitet, ispedd noen glass vin når kvelden kommer. Å være sammen med familien i ro og mak er en luksus i en ellers hektisk hverdag med travle arbeidsdager og barns fritidsaktiviteter.

Hvilken responstid har du på e-post i ferien?

- Jeg er alltid på, men ikke av plikt. Jeg synes det er deilig å slippe bunker av ulest e-post når jeg kommer tilbake. Og så er det fint å ha noe å tenke på når man soler seg.

Hvilke medier bruker du i ferien, og følger du nyhetsbildet like tett som vanlig?

- Ingen papiraviser, men alle «papiravisenes» e-utgaver. Og selvsagt alle de største nettavisene. Jeg surfer mer i ferien enn ellers, og gleder meg over å ha tid til å lese utenlandske medier.

Hvilke store spørsmål bruker du ferien til å grunne over?

- Hva skal til for at nettavisene ikke bare er, men også oppfattes som, landets viktigste medier.

Hvordan skal avisbransjen og journalistikken overleve?

- Som alle andre bransjer – ved å lage produkter som forbrukerne vil bruke tid på, og betale for. Det holder ikke å sette opp en bom, hvis ingen vil gå din vei. Ingen betaler frivillig for noe de ikke har lyst på eller føler de ikke trenger. Vi må begynne med produktet, ikke si at nå tar vi betalt fordi vi trenger det.

Er teknologi så viktig som stadig flere skal ha det til?

- Jeg mener at godt innhold trumfer alt annet, men samtidig at vi ikke bruker i nærheten av alle virkemidlene internett og mobiltelefonen gir oss. Alle må ikke på kodekurs, men vi blir aldri gode nok til å koble journalister, illustratører og utviklere godt nok sammen. Det er et evighetsprosjekt.

Ja eller nei til DAB og å stenge FM-nettet?

- Jeg synes det er en tullete ide, så lenge mobilt internett fint kan formidle lyd. Bruk pengene på bredbånd overalt i stedet.

Når kjøpte du en papiravis sist?

- En sportsavis i Frankrike i sommer. For å se hvor lite fransk jeg husker fra skolen, og hvor mye man likevel kan forstå.

Har du brukt Popcorn Time?

- Har sett på tjenesten for å forstå den, men bruker den ikke selv. Jeg bruker TV 2 Sumo, Viaplay og Netflix – samt NRKs radio- og tv-tjenester.

  • Og til slutt: Hvem vil du utfordre til å bli neste intervjuobjekt?

- Jeg vil gjerne utfordre Jan Grønbech, sjefen i Google Norge. Og så kan vi stille ham følgende spørsmål:

1. Er Google avhengig av at mediebransjen overlever?

2. Har norsk journalistikk og norske medier livets rett?

3. Amerikanske tjenester som Facebook og YouTube redigeres ut fra en amerikansk moral, som er liberal i forhold til vold, men lite liberal overfor naturlig nakenhet. Hvordan opplever du forskjellen på europeiske og amerikanske verdier i Google?

Powered by Labrador CMS