KONSERNSJEF PER AXEL KOCH i Polaris Media ASA - her under resultatpresentasjon for 3. kvartal på Aker brygge i oktober 2015. (Foto: Gard L. Michalsen)

Nordnorsk flørt mellom Polaris og Amedia har båret frukter. Nå venter Koch spent på salgsprospektet

- Vi er interessert i å følge med. Det har vi sagt hele veien, sier Polaris-sjef Per Axel Koch om det forestående salget av Amedia.

Men hvorvidt Polaris Media kan være interessert i å kjøpe hele eller deler av Amedia, det er konsernsjef Per Axel Koch svært forsiktig med å si noe om.

- Det kan jeg ikke si noe om. Og det skjønner dere nok.

Det sier Koch til Medier24 etter torsdagens resultatpresentasjon fra Polaris Media ASA på Aker brygge i Oslo.

Men at Koch & co er blant dem som nå venter på salgsprospektet som skal komme for Amedia, er det ingen tvil om:

- Vi er interessert i å følge med. Det har vi sagt hele veien. Det ville vært underlig om vi ikke var interessert i hva som nå skjer og hva det kan medføre, sier Koch.

En årelang flørt har båret frukter

Under resultatpresentasjonen på Aker brygge snakket Koch også om samtalene i Nord-Norge som har pågått i snart et år, og har båret flere frukter.

Den siste i går, som Medier24 omtalte:

Nå skal Polaris Trykk i Harstad trykke Nordlys. Amedia legger ned hele rubbel og bit av trykkeriet sitt i Tromsø. Og det ville vært utopi for bare få år siden.

- Hadde du trodd på dette for fem år siden?

- Svaret på det er nei. Men det er klart, det handler også om at avisdriften er innrettet på en helt annen måte i dag. Deadline er blitt mulig å gjøre noe med, blant annet, sier Koch. Men det er ikke bare på trykk i Tromsø man har samarbeidet. Flørten i nord har gitt mange samarbeidsområder de siste månedene.

  • Trykk Finnmark: I Finnmark har Finnmark Dagblad (Amedia) vedtatt å legge ned sitt trykkeri i Hammerfest, og flytter trykkingen til Polaris/Altaposten i Alta. Samarbeidet omfatter også distribusjon.
  • Distribusjon Tromsø: Inntil nå har Nordlys og iTromsø vært distribuert med hver sine avisbud. Nå blir dette en slutt på. Om noen måneder flytter begge avisene trykkingen til Harstad, men allerede 1. november blir det felles distribusjon i Tromsø.
  • Annonseproduksjon: Inntil nylig har både Polaris og Amedia operert med annonseproduksjon i Harstad. Nå har Amedia overtatt denne delen.

Utelukker ikke interesse for enkeltaviser

- Er dere heldig som får trykkeoppdrag og fortsetter å drive trykkeri, eller er Amedia heldig som slipper å gjøre det?

- Jeg tenker ikke på den måten; i nord er det ingen tvil om at Polaris Trykk Harstad er det største og beste trykkeriet i Nord-Norge. Så noe annet ville vært rart, sier Koch. Til tross for svekkede trykkeriinntekter i Trondheim, som resultat av VGs flytting til Østersund, har han fortsatt tro på gode resultater framover.

Men er den gode samarbeidsånden i nord også et bud om noe mer - når hele eller deler av Amedia nå er til salgs?

- Jeg vil ikke koble disse to tingene sammen. Det er helt naturlig at man på tvers av konsernene finner gode samarbeidsløsninger.

- Når du ser på kartet: Amedia har en del mediehus, særlig i Nord-Norge, som passer godt inn i Polaris?

- Det vil jeg ikke spekulere i. Nå har vi jo tidligere i år kjøpt tre mediehus i Trøndelag fra Polaris, og det kan vi ikke utelukke framover.

- Men et mediehus her eller der er noe annet enn den store, strukturelle prosessen som pågår nå rundt Amedia. Og der har vi ikke mottatt noe underlag, ike vært i noen møter og heller ikke jobbet med saken selv. Vi får se når vi nå får noe fra Amedia om en uke eller to, sier Koch.

polaris-presentasjon 2
Bilde:

Oppløftende annonseutvikling

På Aker Brygge torsdag formiddag var det uvanlig fullt; ja, det som pleier å være et romslig møterom, var denne gang fylt av både finansfolk, mediebransje, Dagens Næringsliv, Kampanje, Reuters, med flere.

Og torsdag morgen hadde det børsnoterte konsernet lagt fram et resultat for fjerde kvartal med en EBITDA-margin på positive 12 prosent.  

(Fra Polaris Medias kvartalsrapport. Trykk på bildet for større versjon!)
(Fra Polaris Medias kvartalsrapport. Trykk på bildet for større versjon!)

I dette ligger ikke minst en oppløftende utvikling der den digitale annonseveksten nesten tar igjen den på papir.

- Og i flere av våre mediehus er det vekst i samlede annonseinntekter i tredje kvartal. Adresseavisen har vekst på 5 prosent, Nord-Norge på 7 prosent. Alt er ikke svart, det er mange som gjør det bedre, sa Koch under presentasjon.

Polaris leverer også en digitalvekst på 13 prosent, der andre konserner sliter på digitale annonseinntekter. Og nå satser konsernet og mediehusene på både programmatisk og innholdsmarkedsføring framover, «på vår måte», som konsernsjefen sier det.

Men hvorfor har ikke Polaris større problemer, slik alle andre har på digitale inntekter?, fikk Koch spørsmål om under presentasjonen.

Og svarte slik:

- Jeg tror det er fordi vi har et sterkt digitalt og regionalt fokus. Vi er opptatt av å gjøre mediehusene i stand til å lykkes. Det er ikke i Trondheim vi skal selge mobilreklame, det er ute i hvert eneste lokale marked. Og de som gjør dette aller best, skal vi andre lære av.  

Spår fortsatt tøffe tider

Samtidig er tredje kvartal fortsatt bare ett kvartal. Koch håper fjerde kvartal også blir positivt.

- Det er for tidlig å si. Men vi har en god inngang på kvartalet, sier han til Medier24 etter presentasjonen.

- Er mediekrisen over?

- Nei, det blir helt feil å si. Konjunkturene er ikke med oss akkurat nå, og vi skal fortsatt gjennom en tøff digital transformasjon. Vi har ikke noe medvind rundt oss, men: Det er fortsatt mange muligheter, og vi ser at mange mediehus lykkes godt, sier Koch.

I dette ligger også satsing på plussløsninger, og delvis lukkede nettaviser.

- Men kan vi møte en januar og februar med 20 prosent nedgang i papirinntekter?

- Nedgang på print kommer det i hvert fall fortsatt til å være, spørsmålet er bare hvor stor den blir. Nå gjør vi det fortsatt bra, og det handler jo selvsagt også om hvordan man jobber, og produkter - det er en X i det regnestykket som vi påvirker selv, mener Koch.

Målet til Polaris, som alle andre, er å ta igjen mest mulig digitalt av det man taper på papir. Ja, kanskje mer:

- Hvis vi klarer å legge oss rundt null en stund, høres det veldig bra ut. Så må målet på sikt fortsatt være vekst - det er klart, sier konsernsjefen ambisiøst.    

  • For ordens skyld: Gard L. Michalsen har tidligere jobbet i Polaris-eide SortlandsAvisa og VOL, og fra 2013 til 2014 i Amedia-eide Finnmarken. Undertegnede var inntil nylig også eier av 20 prosent av aksjene i SortlandsAvisa AS, men de er nå overtatt av Harstad Tidende AS/Polaris Media. 
Til toppen