NY MÅLING: Direktør for media i TNS Gallup, Jørn Leipart, avdelingsleder TV & Radio Christian Thune-Larsen og administrerende direktør Stein Aarland er fornøyde med at selskapet får tilliten til å lage også den nese TV-målingen.

Norge får ny TV-måling - som skal samle lineært TV og strømming i ett seertall

TV-kanalene og TNS Gallup er blitt enige om en ny form på seerundersøkelsen.

Siden 1992 har TV-kanalene samarbeidet om en felles TV-måling, som blant annet er viktig for reklamesalget.

TNS Gallup har stått for måligne, og analyseselskapet er også med når bransjen nå legger fram en plan for den nye målingen.

I flere år har bransjen diskutert framtida, og torsdag presenterte de en felles plan for en «ny, fremtidsrettet og mer altomfattende måling av TV-seing».

Den nye målingen skal komme fra 1. januar 2018, og vil i tillegg til seertall fra tradisjonelt TV også omfatte alle former for skjermer og uavhengig av oppholdssted.

- Målingen inkluderer både direkte- og opptak for lineære kanaler, samt strømmming både direkte og on demand, heter det i en pressemelding fra bransjen.

Bak målingen står de største TV-aktørene - NRK, TV 2, MTG og Discovery.

Til toppen