Norske medier misforstår og tar feil om Facebooks «triksing» med nyheter og algoritmer

KOMMENTAR: En tidligere ansatt hevder at de «trikset» med Trending Topics. Men det betyr ikke at din og min Facebook-vegg har blitt manipulert, skriver Hans-Petter Nygård Hansen.

  • HANS-PETTER NYGÅRD-HANSEN, kommunikasjonsrådgiver og blogger

Kommentaren er opprinnelig publisert på HansPetter.info

– Skremmende av Facebook, skriver Kampanjes ansvarlige redaktør, Knut Kristian Hauger, i en kommentar 22. mai 2016.

Og legger til:

Ifølge Gizmondo og The Guardian, som først omtalte saken, viser det seg i stedet at Facebooks egne «nyhetskuratorer» eller «journalister» styrer hvilke nyheter og temaer som skal vises til sine rundt 1,7 milliarder månedlige brukerne.

La oss ta det første først. Det er snakk om én – 1 – tidligere ansatt som hevder at Facebook har undertrykker konservative stemmer.

En person som hevder at Facebook har inntatt et redaktøransvar som har utfordret Facebook sine egne algoritmer, og styrt hva det er vi skal se.

Facebook har nå innrømt at enkelte ansatte kan ha utvist dårlig dømmekraft, og manipulert algoritmene, og således undertrykket de konservative stemmene. Det er alvorlig, og det er skremmende.

Og med 1,7 milliarder månedlige brukere, kan det være svært uheldig. Ikke nødvendigvis at de tar på seg «redaktørhatten» og redigerer hva de vil at vi skal se – det gjør alle ansvarlige redaktører i norske og utenlandske mediehus allerede – men det som er skremmende eventuelt, er at de ikke har vært åpne om det.

Nå har Facebook uttalt at det aldri har vært meningen, men at enkelte useriøse (les: rogue) ansatte kan ha gjort dette. Washington Post skriver 23. mai blant annet følgende:

The online giant denied that it’s shown “systematic political bias,” but admitted employees played a bigger role than previously acknowledged in determining what news is highlighted in the trending topics section. Facebook also acknowledged that it couldn’t rule out the possibility that rogue employees unintentionally discriminated against conservative stories or even acted with malice in “isolated improper actions.”

Trending Topics er ikke det samme som Facebook feed

Det er altså Facebook sin Trending Topics det er snakk om. Ikke Facebook feeden, eller veggen som vi omtaler den som på norsk. Det er ingen i Facebook som har undertrykket hvilke saker eller nyheter du og jeg skal se når vi bruker Facebook daglig. Det har i alle fall aldri vært oppe til diskusjon.

Facebook lanserte Trending Topics i januar 2014, og er etter vitende kun tilgjengelig i USA. Det er altså ikke en tjeneste du og jeg har tilgang til. Trending Topics er plassert (på desktop) øverst til høyre, og skulle vise de saker som amerikanere mest av alt er opptatt av, og engasjert i.

Facebook-Trending-Topics-HansPetter

Facebook selv beskriver Trending Topics slik på sine nettsider:

At its core, Trending Topics is designed to help people discover major events and meaningful conversations. Trending Topics is a feature we added in 2014 — separate from a person’s News Feed — to help people discover content that is both popular in the world and meaningful to them. Topics that are eligible to appear in the product are surfaced by our algorithms, not people. This product also has a team of people who play an important role in making sure that what appears in Trending Topics is high-quality and useful.

Det er altså denne tjenesten det er snakk om har blitt manipulert, ikke Facebook sin vegg. Her står det forøvrig også at ansatte kan påvirke hvilke saker som blir listet opp i Trending Topics, for å påse at sakene er av høy kvalitet og nytte. 

Det problematiske her er i så tilfelle at useriøse (les: rogue) ansatte har på feil premisser bestemt hva de mener er av nytte. At for eksempel konservative stemmer ikke er det.

I følge Facebook annonseadministrasjonsverktøy er det i underkant 200 millioner amerikanere som har en Facebook-konto i dag. De kan ha blitt utsatt for at deres Trending Topic har blitt utsatt for endringer utført av enkelte ansatte hos Facebook.

For de øvrige 1,5 milliarder månedlige Facebook-brukere, eller oss 3,3 millioner nordmenn som har en Facebook-konto, har det med andre ord ikke vært en aktuell problemstilling.

Det er uansett skremmende, som Knut Kristian Hauger i Kampanje skriver, men det medfører ikke riktighet at Facebooks egne «nyhetskuratorer» eller «journalister» har styrt hvilke nyheter og temaer som skal vises til sine rundt 1,7 milliarder månedlige brukerne.

Fasiten er at kun 10% av Facebook sine brukere kan ha blitt utsatt for «redaktør-manipulasjon».

Hans-Petter Nygård-Hansen er kommunikasjonsrådgiver, foredragsholder, forfatter, programleder og gründer av kommunikasjonsbyrået KommFrem. Hans-Petter skriver på kommunikasjonsbloggen HansPetter.info og er programleder for podkasten MediaPuls.no.

Til toppen