TOMAS NORVOLL, fylkesrådsleder (Ap) i Nordland og leder av representantskapet for Barentssekretariatet. (Foto: Nordland fylkeskommune)

Norvoll vil ikke kommentere ordre fra UD. «Vi jobber med flere alternativer for Barents Observer»

Men anbudsutlysning er ikke lenger eneste løsningen for nettavisen, slår eieren fast.

Som Medier24 skrev tidligere mandag, ga Utenriksdepartementet forrige uke klar beskjed om at eierne måtte stanse både anbudsutlysning av Barents Observer, og rettslig forfølgelse av The Independent Barents Observer.

 

Se faktaboks og tidslinje nederst i saken!

Saken ble deretter diskutert i et allerede planlagt møte i Oslo fredag, mellom Utenriksdepartementet og de tre nordnorske fylkene - som eier og styret Barentssekretariatet.

Medier24 og en rekke andre medier har de seneste dagene forsøkt å få kommentarer fra eiernes representanter eller styreleder Stig Olsen.

Det har ikke vist seg å være lett. Fylkesrådsleder Cecilie Myrseth i Troms deltok i debatt om saken på Svarte Natta-konferansen i helga, men ønsket ikke å kommentere detaljene i møtet med UD.

Men mandag formiddag får vi tak i Tomas Norvoll, som er fylkesrådsleder i Nordland og leder i representantskapet for Barentssekretariatet. Han kommenterer møtet slik:

- Dette var et møte vi hadde bedt om, og som var planlagt. Det har vært god kontakt mellom styret og Utenriksdepartementet, men vi følte at vi som eiere også hadde behov for å møte den politiske ledelsen i UD, sier Norvoll.

- Må få ro rundt sekretariatet

Norvoll peker på at det siste halve årets konflikt rundt Barents Observer og den samtidige personalkonflikten i hele Barentssekretariatet, ikke har styrket stillingen til sekretariatet.

Ifølge fylkesrådslederen er både UD og eierne nå opptatt av å få ro rundt sekretariatet framover.

- Vi må sørge for den roen som skal til for at sekretariatet får fungere slik det skal framover. Det var viktig for oss å redegjøre for den situasjonen som har vært de siste månedene, sier Norvoll.

Barents Observer er fylkesrådslederen mindre interessert i å kommentere.

- I lys av det brevet som ble sendt forrige uke, hvilke signaler kom UD med?

- Jeg vil ikke kommentere hvilke hva UD sa i møtet.

- Men UD ba om at man satte disse to prosessene på vent?

- Ja, og det var fram til det møtet vi hadde på fredag, svarer Norvoll.

«Vurderer flere alternativer»

- Hva skjer videre med saken nå - vil styret ikke gå videre med anbudsutlysningen som ble vedtatt i oktober?

- Vi diskuterer nå hva som skal skje, og er ikke ferdig med det. Vi vurderer flere alternativer. Det er uansett en beslutning som ligger til oss. UD har ansvar for finansieringen, men det er vi som har ansvar for organiseringen, sier Tomas Norvoll.

- Men UD kom med et ganske sterkt signal om at man var skeptisk å sette Barents Observer ut på anbud til et kommersielt mediehus?

- Ja, og anbud er ikke det eneste alternativet. Det viktige nå er å finne en løsning som gjør at Barents Observer kan drive videre.

Nye møter om noen uker

Hva det skal bli, vil fylkesrådsleder Norvoll altså ikke gå i detalj på. Han peker på at det er styret som jobber med saken, inntil både styret og representantskapet skal møtes tidlig i desember.

Mens Thomas Nilsen og Atle Staalesens nye nettavis The Independent Barents Observer melder om flere hundre tusen sidevisninger på noen få uker, har det de siste ukene vært publisert bare to saker på «originalen» BarentsObserver.com; én sak 6. november, og neste før det igjen 23. oktober. Norvoll sier man nå jobber både med en midlertidig rask løsning, og en permanent løsning.

- Det viktige for oss er at vi får Barents Observer til å komme opp å gå igjen, så får vi se hvilke løsninger det blir. Én mulighet var altså å knytte til seg et redaksjonelt miljø i et eksisterende mediehus. Skal vi drive dette på en ordentlig måte etter Redaktørplakaten, så krever det mer enn å spikre den opp på veggen, sier Norvoll.

- Hva med navnestriden mot Thomas Nilsen og Atle Staalesen - går dere videre med den?

- Det tror jeg ikke det er tatt endelig stilling til. Men det er helt åpenbart at vi har en sterk sak, svarer Norvoll.

Barents Observer-konflikten:

  • Barents Observer drives av Barentssekretariatet, som jobber for samarbeid og prosjekter på tvers av landegrensene i regionen. Sekretariatet finansieres av Utenriksdepartementet, men eies og styres av de tre nordnorske fylkeskommunene.
  • 21. mai omtalte Medier24 første gang at eierne av Barentssekretariatet sa nei til å la Barents Observer underskrive Redaktørplakaten.
  • Allerede neste dag kom Utenriksdepartementet med klar beskjed: Det var viktig å beholde Barents Observer som en uavhengig avis.
  • Konflikten preget sekretariatet gjennom vår og sommer, fram til redaktør Thomas Nilsen fikk sparken - ble avskjediget 28. september. Avskjedigelsen begrunnes i all hovedsak med at redaktøren og redaksjonen brukte nettstedet til å si sin mening om konflikten.
  • Norsk Journalistlag bestemte seg så for å yte juridisk bistand, og det endte 14. oktober med at avskjedigelsen formelt trekkes, mot at Thomas Nilsen sier opp og får ett års etterlønn.
  • 22. oktober er Thomas Nilsen og Atle Staalesen på plass med nettstedet The Independent Barents Observer.
  • Alle ansette fra den opprinnelige Barents Observer har nå sagt opp eller sluttet i Barentssekretariatet. Styret har foreslått å legge drifta av nettstedet ut på anbud. Barentssekretariatet har varslet rettslige skritt om bruk av navnet.
Til toppen