GEIR SELVIK MALTHE-SØRENSSEN - her fotografert i forbindelse med hans bok om Treholt-saken fra noen år tilbake. (Foto: Stein J. Bjørge / Aftenposten / NTB scanpix)

NRK har redigert sak og fjernet anonym kilde som Malthe-Sørenssen stod bak

Etter gjennmgang av alle saker frilansjournalisten har vært involvert i, har NRK nå redigert én av sakene.

Oslo (NTB): Etter en gjennomgang av saker der den bedragerianmeldte journalisten Geir Selvik Malthe-Sørenssen har vært involvert, har NRK funnet én artikkel der de mener det er tvil om kildegrunnlaget.

– I vår totale gjennomgang har vi funnet ett oppdrag hvor vi mener det er tvil om kildegrunnlaget. Det dreier seg om et intervju som er publisert på nett i fjor, uttaler programdirektør i dokumentar- og samfunnsavdelingen i NRK, Lars A. Kristiansen, til Nettavisen.

I den aktuelle saken satte Malthe-Sørenssen NRK i kontakt med en kilde kanalen intervjuet om fremskaffing av falske pass, under løfte om anonymitet.

Saken, nå i ny versjon, finner du her på NRK.no.

Har jobbet for 255.000 kroner

NRK har gjennomgått alle artikler hvor Malthe-Sørenssen har vært involvert, på bakgrunn av at journalisten i februar vedgikk at han fikk en tidligere drapsdømt svensk bruktbilselger til å spille en fiktiv etterretningsagent i forbindelse med forsøket på å få Arne Treholts sak gjenopptatt.

Malthe-Sørenssen har fra 2011 til 2014 fått utbetalt minst 255. 000 kroner fra NRK. Ifølge NRKs arkiver har han jobbet som researcher i NRK Brennpunkt.

Redaktør Kristiansen har tidligere opplyst til VG at Malthe-Sørenssen de siste årene har vært leid inn som frilanser.

I november i fjor ble Malthe-Sørenssen anmeldt for millionbedrageri. Han oppholder seg for tiden på et hemmelig sted i utlandet.

Til toppen