GEIR SELVIK MALTHE-SØRENSSEN - her fotografert i forbindelse med hans bok om Treholt-saken fra noen år tilbake. (Foto: Stein J. Bjørge / Aftenposten / NTB scanpix)

NRK vil bruke «noen uker» på å gå gjennom alle Malthe-Sørenssens prosjekter siden 2010

- Granskinger som denne, tar den tiden man trenger, sier etikkredaktør Per Arne Kalbakk.

Oslo (NTB-Linus Røvik Hauge): Det vil ta «noen uker» å fastslå om Geir Selvik Malthe-Sørenssen har jukset med kilder og dokumentasjon i sine år i NRK, sier etikkredaktør Per Arne Kalbakk.

– Med granskinger som denne, så tar man den tiden man trenger. Jeg regner med at vi vil bruke noen uker på å gå gjennom disse prosjektene som strekker seg fra 2010 til 2015, sier Kalbakk til NTB.

Privatetterforsker, journalist og forfatter Geir Selvik Malthe-Sørenssen (50) har de siste fem årene beskyldt politiet for bevisjuks og forfalskninger i Treholt-saken.

Sist fredag hevdet VG at han selv har jukset ved å lure spiondømte Arne Treholt og hans advokat Harald Stabell til å tro at han har hatt en hemmelig kilde som skal ha tilgang til viktige bevis i den samme saken.

– Det som er blitt avdekket, at en bruktbilselger har utgitt seg for å være etterretningskilde, er nesten bortenfor enhver fantasi, sier Kalbakk.

Ikke inntrykk av juks

Malthe-Sørenssen fikk i årene i NRK utbetalt minst 255.000 kroner.

Ifølge NRKs arkiver har han jobbet som researcher i NRK Brennpunkt. Kalbakk opplyser at Malthe-Sørenssen har vært engasjert i ulike prosjekter og tilknyttet som frilanser på ordinære journalistvilkår, i hovedsak som researcher.

Kalbakk vil ikke foregripe den interne granskingens konklusjon.

– Vi har ikke hatt inntrykk av at det har foregått juks, men samtidig må vi gå gjennom sakene det gjelder før vi kan si det sikkert, sier Kalbakk som ikke har noen formening om NRKs omdømme er skadelidende.

– Det er langt mer alvorlige elementer i dette enn NRKs omdømme når vi ser hva VG har gravd fram de siste dagene. Hva dette kan gjøre med NRKs omdømme, vil avhenge av hva granskingen viser, sier Kalbakk.

– Skandaløs opptreden

Han er uansett enig med Aftenposten-redaktør Harald Stanghelle, som mener saken er ødeleggende for Malthe-Sørenssens troverdighet.

– Det kan nok tenkes at folk som i utgangspunktet er kritiske til journalister, vil få vann på mølla, men det viktige her er jo at det er dyktige journalister i VG som har avslørt dette, sier Kalbakk.

– Dette er uansett en ganske skandaløs opptreden sett med journalisters og redaktørers øyne. Han har jobbet lenge som nyhetsjournalist og redaktør og har laget mange veldokumenterte saker opp gjennom årene. Jeg håper selvsagt at det også er tilfellet her, legger han til.

Ikke alene på et kott

Selv om man som researcher jobber mye alene, med mange kilder «på utsiden», mener Kalbakk at sikkerhetsnettet i utgangspunktet er godt nok og at muligheten for å jukse med kilder og dokumentasjon i NRK er svært liten.

– Det er ikke slik at Malthe-Sørensen har sittet for seg selv inne på et kott. Den tiden er for lengst forbi. Han har jobbet i et team bestående av fire til seks journalister, og all dokumentasjon som kommer gjennom anonyme kilder, skal etterprøves nettopp for å unngå at noen skal falle for fristelsen til å gjøre saken mer saftig enn den egentlig er, sier han.

Malthe-Sørenssen har selv avvist beskyldningene om at han skulle ha latt en bruktbilselger spille agent og lure Treholt og Stabell til å tro at han hadde viktige opplysninger i Treholt-saken.

I en epost skriver Malthe-Sørenssen at VGs opplysninger er basert på ulovlig innhentet avlyttingsmateriale og at mye tyder på at det kan være manipulert.

Til toppen