OLAV SANDNES (t.h.), ansvarlig redaktør og direktør i TV 2. (Arkivfoto: Gard L. Michalsen)

OB-Team kan bli solgt - TV 2 «vurderer flere løsninger» for produksjonsselskapet

- Vi ser på forskjellige løsninger, sier TV 2-sjef Olav Sandnes.

Etter hva Medier24 forstår, kan det nærme seg et salg av produksjonsselskapet OB-Team - som i dag er 100 prosent eid av TV 2 AS. 

Selskapet driver med utendørsproduksjoner for både eieren og andre selskaper i Norge og Europa, innen både sport og underholdning. 

På spørsmål om saken, kommentere TV 2-sjef Olav Sandnes dette slik fredag:

- Vi kan bekrefte at vi ser på hvordan vi skal arbeide med produksjonsmiljøer framover, da spesielt OB-Team. Utover det så kan vi ikke si mer, og dette er noe vi må behandle internt først.

- Opptatt av et godt produksjonsmiljø

At TV 2 starter selskaper som så blir solgt, er ikke i seg selv uvanlig; det har skjedd med teknologisuksesser som for eksempel Vizrt - og som har «vokst seg ut» av TV 2.

TV-produksjon som OB-Team leverer er kan hende noe tettere knyttet til kanalens kjernevirksomhet. 

Olav Sandnes sier videre til Medier24:

- Vi er veldig opptatt av at vi har et levende og godt produksjonsmiljø, som kan levere både til oss og bransjen spesielt. Og arbeider nå for å se på flere løsninger, sier han.

- Er dette å se på som et ledd i den varslede omorganiseringen i TV 2?

- Dette er en helt separat prosess, og det er ikke noe spesielt som ligger bak nå. Dette er vurderinger vi gjør hele tiden, sier Sandnes.

TV 2-sjefen vil ikke kommentere hvem som kan være aktuelle kjøpere, eller være veldig konkret på hva disse prosessene kan ende med.

- Vi ser på forskjellige løsninger, sier han.

- Det vil også inkludere salg?

- Det er noe dere får spekulere i, det kan jeg ikke si noe om.

  • Medier24 har også kontaktet OB-Teams daglige leder Bjørnar Nordahl fredag for kommentarer. Han ønsker ikke å kommentere saken, og viser til TV 2-sjef Sandnes eller OB-Teams styreleder Øivind Johannessen. 

Solid bunnlinje

TV 2 er som kjent inne i en omfattende strategiprosess med tilhørende kostnadskutt, der man skal kutte 350 millioner kroner de seneste åra.

Samtidig som TV 2 leverte 382 millioner kroner på bunnlinja i 2015, har Olav Sandnes nærmest «lovet dårligere resultater» i 2016. I forbindelse med kuttprosessene har selskapet antydet at «drifta nå går i null».

LES OGSÅMedier24:

I det bildet kan et salg fra et selskap som OB-Team komme godt med på bunnlinja - hvis den løpende driften ikke leverer de store resultatene.

OB-Team AS omsatte i 2014 for 167,3 millioner kroner. Da med et driftsresultat på 24 millioner kroner.

2015-tallene er ennå ikke levert.

 

Til toppen