Omstridt utbyttevedtak i Polaris Media: I krisetider for mediebransjen, øker utbyttet med 25 prosent

- Jeg lurer på om vi befinner oss i samme virkelighet, sa ansatterepresentant Kjersti Fikse Ness på fredagens generalforsamling.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Fredag vedtok generalforsamlingen i Polaris Media ASA å øke utbyttet fra 1 til 1,25 kroner per aksje, melder Adresseavisen.

Det vil si at utbyttet øker fra nær 49 millioner kroner, til over 61 millioner.

– Vi tror vi trenger gode og langsiktige eiere, og at utbyttet er en forsikring for at vi har det også videre. Når vi i tillegg leverer et såpass godt resultat for 2015, mener vi det er riktig å øke utbyttet fra 1 kroner per aksje for 2014 til 1,25 kroner per aksje for 2015, uttalte styreleder Bernt Olufsen på generalforsamlingen, ifølge Adressa.

Adresseavisens klubbleder og ansatterepresentant Kjersti Fikse Ness var ifølge avisa ikke helt med på den, og foreslå å beholde utbyttet på samme nivå:

- Jeg lurer på om vi befinner oss i samme virkelighet når signaler om nedbemanning kommer samtidig som at utbyttet øker. Kan vi ikke da ta ett år til med aksjeutbytte på en krone? Eller er det bare på bunn det skal spares?, uttalte klubblederen.

Rett nok hadde Polaris Media et resultat på 945 millioner kroner før skatt i fjor, men dette kom i stor grad takket være en ny verdivurdering og klassifisering av selskapets aksjepost i FINN.

Driftsresultatet i 2015 (EBITDA) havnet på 180 millioner kroner, 10 millioner bedre enn 2014. Og nå bruker altså konsernet noe mer enn dette på økt utbytte.

Powered by Labrador CMS