GISLE TORHEIM er ny CFO i Amedia-konsernet.

Overtar for Veiby: Gisle Torheim er Amedias nye finansdirektør

Tidligere McKinsey-konsulent til mediebransjen.

Gisle Torheim (37) er ansatt som ny konserndirektør for økonomi og finans i Amedia. Det melder konsernet i en pressemelding onsdag.

Dermed overtar Torheim for Glenn Veiby, som varslet sin oppsigelse dagen før Amedia la fram 2014-tallene i vinter. Veiby jobber i Amedia ut juni måned, men har allerede forlatt posten som CFO. I den stillingen er nå Åse Tharaldsen konstituert.

Torheim har bakgrunn fra McKinsey & Company og har siden vært konserndirektør for strategi- og forretningsutvikling i Bertel O. Steen-konsernet og CFO i Bertel O. Steen Detalj AS. Nå kommer han fra jobb som selvstendig næringsdrivende og konsulent. Torheim tiltrer sin nye jobb 10. august.

- Torheim er en svært erfaren leder med bred erfaring fra strategi, forretningsutvikling og omstillings- og forbedringsprogrammer og vil bli en viktig ressurs for Amedia i tida framover. Vi er svært glad for å få ham inn i toppledelsen i Amedia, sier konsernsjef Are Stokstad i en kommentar til ansettelsen.

I pressemeldingen kan vi videre lese om Torheim:

Gisle Torheim er utdannet cand. polit. fra Universitetet i Oslo i tillegg til økonomiutdanning fra University of Victoria i Canada. Han jobbet fire år som konsulent og prosjektleder i McKinsey før han i 2007 kom til Bertel O. Steen-konsernet.

Han var der leder og konserndirektør for strategi og forretningsutvikling fram til 2013 da han ble CFO i Bertel O. Steen Detalj AS. Han har hatt ansvaret for et stort antall strategiprosjekter og hadde en sentral rolle i omorganiseringen av konsernet i 2012-2013.

Siden 2014 har han vært uavhengig konsulent.

Les mer om Amedias nye CFO på hans LinkedIn-profil.

Selv sier Gisle Torheim følgende om sin nye jobb: 

- Jeg ser fram til å starte i Amedia. Som et samfunnsinteressert menneske synes jeg det er spesielt interessant å jobbe i mediesektoren og i en virksomhet som har en så viktig samfunnsrolle. De omstillingsprosessene Amedia og andre medier er inne i er krevende, men byr samtidig på mange muligheter. Jeg har stor tro på at mediehusene evner å finne gode løsninger og gleder meg til å bidra i dette arbeidet.

Til toppen