Kommersiell direktør Tor Jacobsen i Schibsted

På halvannet år har Schibsted fått tre ganger så mange digitale avisabonnenter

Veksten er størst blant de unge, og Netflix og Spotify får deler av æren.

Oslo (NTB): Schibsteds kommersielle direktør Tor Jacobsen sier til Dagens Næringsliv at det kommer inn flere digitale abonnenter enn tidligere, og de er yngre enn tidligere. Mens 70-åringene fortsatt vil ha avisen i postkassen hver dag, vil 20-åringene heller lese nyhetene digitalt.

– Det er en ny, positiv trend for oss å se at unge folk er villige til å betale for å lese innholdet vårt, sier Jacobsen. Han viser til at det allerede er en trend innen musikk, film og TV.

– Der man tidligere lastet ned slikt innhold ulovlig, er man nå villig til å betale fordi løsningene, produktene og den opplevde verdien for kunden er betydelig bedre i dag, sier han.

Jens Barland, som er førsteamanuensis i medieledelse ved NTNU, synes ikke utviklingen er oppsiktsvekkende.

– Det har lenge vært uttalt at alt skal være gratis på nett, men det er jo ikke sånn. Når Netflix- og Spotify-logikken slår inn blant store kundegrupper, så bidra

Til toppen