Astrid Bugge Mjærum og Skatteetaten har inngått avtale med Atyp for de neste fire årene.

Atyp sikret seg prestisjekontrakt med Skatteetaten

Knuste konkurrentene på kvalitet.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Skatteetaten har i vinter jaktet på en partner som kan tilfredsstille deres totale behov innen reklame- og kommunikasjonstjenester.

Kontrakten som hadde en potensiell verdi på 14 millioner kroner og som fram til nå har vært Trys var svært attraktiv og hele syv byrå var med i konkurransen. Det var til slutt Atyp som sikret seg kontrakten.

– Hadde det beste tilbudet

– Vi mottok i alt syv tilbud. Evalueringen av tilbudene er gjennomført og vi har besluttet å inngå rammeavtale med Atyp AS, som var det byrået som etter en totalvurdering hadde det beste tilbudet, skriver kommunikasjonsdirektør Astrid Bugge Mjærum i en mail til KOM24.

– Rammeavtalen skal dekke Skatteetatens behov innen reklame- og kommunikasjonstjenester, som blant annet utvikling av kampanjer og informasjonstiltak rettet mot publikum, filmproduksjon og grafisk design, skriver hun videre.

Tildelingskriteriene var 30 prosent på pris og 70 prosent på kvalitet.

På pris var Atyp bare fjerde best, bak både Dinamo, Lion og LOS&CO, men på kvalitetsbiten var de klart best og fikk 9,9 av 10 poeng. Alt i alt fikk de 9,7 poeng.

I tildelingsbrevet skriver Skatteetaten at Atyp i sin tilnærming til spørsmålsbesvarelsen viser meget god forståelse for Skatteetatens rolle og samfunnsoppdrag. De argumenterer godt og overbevisende for hvordan de mener etaten bør framstå og forstås for å opprettholde tillit i samfunnet, og viser sin strategiske kompetanse på en overbevisende måte gjennom de strategiske grepene de anbefaler og hvordan de begrunner disse.

Det blir og dradd fram at Atyp har gode refleksjoner rundt det å flytte kommunikasjonsfokus fra tall til verdier, og hvordan det kan skape positiv oppmerksomhet dersom Skatteetaten spiller sterkere på følelser i sin kommunikasjon. Videre viser de en gjennomtenkt og relevant tilnærming til hvordan de anbefaler å formidle Skatteetatens emosjonelle verdier kombinert med pliktig brukerinformasjon.

– Uten å bli politiske

De mener også at Atyp viser svært god forståelse for Skatteetaten som aktør og hvilken rolle Skatteetaten bør og ikke bør ta i vår kommunikasjon. Dette viser de godt i argumentasjonen for sine anbefalte grep, hvor de på en god og balansert måte peker på muligheten til å kommunisere rundt etatens samfunnsoppdrag uten å bevege seg over i det politiske farvannet.

LeverandørPrisKvalitetTotalt
Atyp9.39.99.7
Dinamo9.78.99.1
Lions Communications9.499.1
Try Reklamebyrå8.58.98.8
LOS&CO9.48.48.7
Tante Randi8.68.18.2
Good Morning Naug8.67.88

Men det er ikke bare på grunn av den gode forståelsen de har fått jobben, men og for teamet de har satt sammen til å ta seg av oppgaven.

Skatteetaten mener de tilbyr et bredt sammensatt og strategisk sterkt kjerneteam som består av svært erfarne ressurser, inkludert flere av byråets partnere, og hvor flere har jobbet sammen over lengre tid. Som en del av kjerneteamet tilbyr Atyp to sterke kreative team som kan supplere hverandre. Flere av de tilbudte ressursene har dokumentert erfaring og kompetanse på utvikling av kanaluavhengige kommunikasjonskonsepter, strategisk rådgivning, kampanjer og bruk av sosiale medier og nye digitale plattformer. Det er også flere som kan vise til god erfaring med å jobbe med offentlige aktører.

Powered by Labrador CMS