(Faksimile fra NRK Brennpunkt på NRK.no)

PFU mener det er greit at NRK lar dyreverns-aktivister lager kritiske dokumentarer

Brennpunkt felt for både selvmords-dokumentar og matvarekrig, men pelsdokumentar gikk fri i dagens PFU-møte.

NRKs dokumentar-redaksjon risikerte å gå på en kjempesmell under tirsdagens PFU-møte.

Det ble sånn halvveis kræsj:

  • KRITIKK FOR PELS: Dokumentaren «Den siste reise» om assistert selvmord fikk en uttalelse med «kritikk», en mildere form for fellelse enn «brudd på god presseskikk».

Les mer om den saken i vår omtale her: NRK felt i PFU for dokumentar om assistert selvmord. – Burde vært mer varsom i formidlingen

  • BRØT GOD PRESSESKIKK: For dokumentaren «Matvarekrigen», valgte PFU å felle NRK Brennpunkt for brudd på god presseskikk.

Uttalelsen er ennå ikke publisert, men konklusjonen bekreftes på Presse.no tirsdag ettermiddag.

Programmet var klippet slik at det så ut som landbruks- og matminister Sylvi Listhaug (Frp) og Orkla-sjef Peter Ruzicka lyttet til Rema-sjef Ole Robert Reitans innlegg under Dagligvareleverandørenes forenings årsmøte sist høst. Det viste det seg at de ikke var til stede da Reitan snakket.

PFU kom fram til at NRK brøt god presseskikk og ble felt på Vær Varsom-plakatens punkt 4.11, der det blant annet heter at «bilder som brukes som dokumentasjon må ikke endres slik at de skaper et falskt inntrykk», melder VG.

  • PELS VAR INNENFOR: Den tredje Brennpunkt-klagen til dagens PFU-møte gjaldt den mye omtalte og kritiserte Pels-dokumentaren som gikk på TV i fjor høst. Det endte med ingen kritikk fra utvalget mot Brennpunkt.

Dokumentaren var produsert av dyrevernaktivister med skjult kamera, og da saken ble behandlet i Kringkastingsrådet i januar, fikk Brennpunkt kritikk.

«Et sammenhengende, uttalt argumenterende innlegg fra én part», skrev Kringkastingsrådet i sin uttalelse, og mener Brennpunkt kunne oppnådd en god debatt om pelsdyrhold «uten å utfordre kravene til kildekritkk og saklighet».

Men Pressens Faglige Utvalg mener altså at den samme dokumentaren er innenfor. Ifølge VG innstilte sekretariatet på å felle NRK for brudd på god presseskikk, men dette ble snudd av utvalget i tirsdagens møte.

Av PFUs oversikt kan vi imidlertid lese at tre av utvalgets medlemmer tok dissens på uttalelsen som frikjente dokumentaren.

Til toppen