Fra PFU-møtet 27. september 2016.

PFU slår fast at Medier24, VG og P4 brøt god presseskikk i @fruhjort-saken

Medier24, P4 og VG felt for brudd på god presseskikk og Vær varsom-plakatens paragraf 3.2 om faktasjekk.

Oslo (NTB): Pressens Faglige Utvalg (PFU) behandlet tirsdag klagen fra tidligere Dagens Næringsliv-journalist Mina Ghabel Lunde. Medier 24 avslørte i juni at Ghabel Lunde bidro til den anonyme Twitter-kontoen @fruhjorth, som harselerte med og kritiserte intervjuobjekter og mediefolk.

I alt åtte medier var klaget inn av den tidligere journalisten – blant overtrampene som var klaget inn er påstanden om at hun angivelig sto bak kontoen @fruhjorth alene. Klagen var mest omfattende mot Medier24 og VG, men også NRK, Morgenbladet, P4, TV 2, Bergens Tidende og NTB var klaget inn.

 

 

Etter lange diskusjoner kom PFU fram til at Medier 24 brøt Vær Varsom-plakatens punkt 3.2, om kontroll av at opplysninger er korrekte, melder Journalisten.no.

PFU mener Medier 24 framstilte sin sak som om Ghabel Lunde, som da jobbet i Dagens Næringsliv, sto alene bak kontoen, og ikke var en del av et kollektiv, slik hun selv hevder.

PFU mener at også VG og P4 brøt god presseskikk, mens NRK, TV 2 og Morgenbladet ikke har brutt god presseskikk. Bergens Tidende og NTB fikk kritikk av PFU.

Ghabel Lunde tok sluttpakke i Dagens Næringsliv og avsluttet sitt arbeidsforhold med avisen kort tid etter at saken ble kjent.

Slik lyder den aktuelle paragrafen i VVP: 

3.2. Vær kritisk i valg av kilder, og kontroller at opplysninger som gis er korrekte. Det er god presseskikk å tilstrebe bredde og relevans i valg av kilder. Vær spesielt aktsom ved behandling av informasjon fra anonyme kilder, informasjon fra kilder som tilbyr eksklusivitet, og informasjon som er gitt fra kilder mot betaling.

For ordens skyld: Medier24 vil selvsagt publisere uttalelsen i sin helhet når den er klar.

Til toppen