Konsernsjef Per Axel Koch i Polaris Media under resultatpresentasjon i februar 2015. (Bilde: )

Polaris om Amedia-salg: - En nyhet for oss også. Det blir interessant å følge den videre utviklingen

Men om trønderne er interessert i nye konsolideringer, er for tidlig for konsernsjef Per Axel Koch å si noe om.

Høstjakta på Amedia er altså i gang. Men hvor mange jegere det fins i marka, vil tiden vise.

Norsk mediebransje har vært gjennom flere konsolideringer og salg de seneste åra. Egmont har overtatt hele TV 2, Aller har kjøpt Dagbladet - og i 2011/12 kjøpte A-pressen selv Edda Media, som ble til Amedia.

Prisen den gang var rundt 1,7 milliarder kroner, for et konsern med 2 milliarder omsetning.

Omsetning som i stor grad var knyttet til papirtunge mediehus, som siden den gang har slitt med både opplagsfall og sterkt fallende annonseinntekter.

LES OGSÅ: 

Edda glippet for Polaris

Da A-pressen kjøpte Edda, var Polaris Media en av de andre interessentene. Konsernsjef Per Axel Koch i det midt- og nordnorske mediekonsernet møter nyhetene fredag med interesse.

- Dette var en nyhet for oss og, vi var ikke klar over før i dag at LO og Amedia ønsker å gå ut på denne måten og se på eierstrukturen. Hva de egentlig mener, vet vi heller ikke og det er ikke lett å forstå av den meldingen som er sendt ut.

Koch leder et konsern som på mange måter minner om et lite Amedia; med noen store og en rekke mindre mediehus.

Polaris har også vært gjennom flere kostnadsreduksjoner de seneste åra, og den usikre fremtidsutsikten har lenge syntes på børsutviklingen til Polaris Media ASA:

Fredag var aksjen priset til 18,50 kroner, hvilket priser konsernet med en omsetning på 1,6 milliarder kroner, til 900 millioner.

Til sammenligning omsatte Amedia i 2014 for 4,6 milliarder kroner.

- Amedia er et enda større konsern, men prisen på norske mediehus er ikke på sitt beste for tida?

- Det er klart at sånn som det norske markedet er nå, er nok det riktig. Prisen på mediehus vil nok ikke bli oppjustert før man har tro på at man har lykkes med den digitale transformasjonen. Da vil det også reflekteres i prisen, sier Koch.

- Vi gjør det godt nå

Polaris/Adresseavisen har det siste året kjøpt flere enkeltstående aviser fra Amedia i Midt-Norge.

Men om Koch tror på flere konsolideringer i norsk mediebransje - eller om Polaris kan være en aktuell kjøper til deler av Amedia - er konsernsjefen mindre konkret på når han svarer:

- Det er for tidlig å si hva som skjer framover. Vi har et konsern som gjør det godt, har mange gode posisjoner og har en solid økonomi med penger på bok.

- Det blir spennende, og vi vil selvsagt følge med på hva som skjer fremover. Vi er opptatt av eierstrukturen i norsk mediebransje, og det blir interessant å følge den videre utviklingen, sier Koch.

Til toppen