PR-byrået Trigger går fra å selge timer til å investere: Starter akselerator for gründere

- Leter etter gründere og selskaper som tør å tenke nytt, sier konsernsjef Preben Carlsen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

PR-byrået Trigger har blitt kjent for å tenke nytt selv - og snakke mye om kommunikasjon som skaper verdier, framfor selvskrytende reklame.

Nå tar byrået dette et skritt videre, når de går fra å bare fakturere timer til å starte et akseleratorprogram for gründere og startups som også vil tenke nytt:

– Kommunikasjon og markedsføring som vi kjenner det kommer til å bli marginalisert i fremtiden. Skal vi være relevante i tiden som kommer må vi ta grep for å tilpasse oss nye krav til hvordan man posisjonerer seg i markedet. Fremover vil det ikke handle om å fortelle historier om seg selv, men om å løse reelle utfordringer for de målgruppene vi skal nå, sier konsernsjef Preben Carlsen i en pressemelding om satsingen.

- Vi har ambisjoner om å være i front av utviklingen og derfor etablerer vi Trigger Akselerator som skal drive frem nye konsepter som løser problemer i samarbeid med både gründere og etablerte bedrifter som har behov for å utvikle nye produkt-, tjeneste- og forretningsområder.

Går inn i robotselskap

Med akselerator-satsingen utfordrer Trigger den klassiske «honorarmodellen» - og vil nå sette partnerskap foran fakturering.

Det vil si at Trigger ikke vil sende millionfakturaer til gründerbedriftene, men for eksempel heller gå inn med kapital mot en liten eierandel.

– Innovasjon handler om å ta risiko, og derfor skulle det bare mangle at vi satser skikkelig på konsepter som vi tror på. I Trigger Akselerator vil vi ikke ta betalt for tiden vår, men gå inn som partnere for å utvikle gründerbedrifter eller nye forretningsmodeller som vi tror på. Dermed deler vi både risikoen for å feile og oppsiden hvis vi skaper en suksess, sier Carlsen.

Første selskap Trigger Akselerator går inn i er gründerbedriften No Isolation, som vil utvikle en robot som gjør det mulig for langtidssyke barn å holde kontakten med venner og delta i undervisningen selv om de er på sykehus.

Nå går Trigger inn som partner i bedriften ved å investere totalt 2,5 millioner i kapital og kompetanse for å utvikle og realisere en merkevareplattform for No Isolation.

Jakter flere gründere og ideer

Trigger er nå på jakt etter flere konsepter som de kan styrke gjennom sin Akselerator-satsing.

Carlsen mener både gründere og etablerte bedrifter med behov for å tenke nytt i en tid som vil bli preget av store endringer er spennende kandidater

–  Det finnes mange gründere og etablerte bedrifter som har gode ideer til nye produkter og tjenester, men et godt produkt er sjelden nok for å lykkes. Skal man vinne kampen i markedet må man drive innovasjon på merkevarenivå, slik at man ikke bare sitter igjen med et rasjonelt produkt, men også utvikler en emosjonell verdi som beviser hva man står for og hvorfor målgruppen får noe igjen for å velge akkurat din merkevare.

- Det handler kort sagt om posisjonering i en ny tid, og det er kompetanse vi kan tilby både gründere og etablerte bedrifter som trenger å tenke nytt, sier Carlsen.

Powered by Labrador CMS