Randi har satt seil og følger vinden, mens hun drømmer om at Widvey & co leverer

MEDIESOMMER: - Vi må dele mer, sier MBL-direktør Randi Øgrey. Og kanskje også lære litt av andre bransjer og mennesker?

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Medier24 sparker i dag i gang vår sommerspalte «MEDIESOMMER», med både faglige og sommerlige spørsmål. Hvem vi møter her er opp til intervjuobjektene selv, som får ansvar for å sende stafettpinnen videre.

Første kvinne ut har imidlertid Medier24 utfordret selv: Randi Øgrey, administrerende direktør i Mediebedriftenes Landsforening. 

  • Navn: Randi S. Øgrey
  • Alder: 48
  • Stilling: Administrerende direktør MBL

Først tre spørsmål til deg:

Da NRK-meldingen kom for noen uker siden, var meldingen mindre dramatisk enn man kanskje hadde håpet eller fryktet. Reaksjonene fra MBL var også mindre dramatiske enn man hadde ventet. Mente ikke MBL det man ga uttrykk for?

- Jo, absolutt. Meldingen legger jo nettopp til rette for en god balanse mellom NRK og andre medier. I tillegg får NRK et særskilt ansvar for å sikre mediemangfoldet og dele mer. Og regjeringen vil legge til rette for at vi skal ha en kommersiell allmennkringkaster, da forventer vi at det legges til rette for dette på en god måte. Vi trenger to allmennkringkastere i Norge

Hvordan skal MBL fortsette å være viktig og relevant, i en tid der konsernene bestemmer «alt»?

- Vår jobb er å samle hele bransjen og jobbe for løsninger til beste for mediehusene enten det er digital nullmoms eller konferanser. Vi har gode diskusjoner i styret som er bredt sammensatt og hvor det tas viktige beslutninger for bransjen. Og på strategisamlingen sist var målet klart: Vi skal samarbeide mer og dele enda mer!

Hvilke tre saker drømmer du om at Thorhild Widvey kommer med i løpet av høsten ?

- Jeg synes hun har levert på flere områder denne våren, og håper initiativene også lander bra slik at:

  • Vi faktisk får digital nullmoms som trer i kraft 01.01.2016
  • Vi fortsatt har to allmennkringkastere ved at TV2s muligheter sikres – tempo i finansieringsutvalget er viktig.
  • Det blir en god sammensetning av mediemangfoldsutvalget og at utvalget leverer.

Så ni kjappe sommerspørsmål: 

Hvor og hvordan tilbringes sommeren?

- Vi setter seil og planen er å følge vinden, men vi må ha noen dager på Sørlandet!

Hvilken responstid har du på e-post i ferien?

- Forsøker å ta fri, men sjekker innom med ujevne mellomrom.

Hvilke medier bruker du i ferien, og følger du nyhetsbildet like tett som vanlig?

- Mobilen er alltid med og brukes til nyhetsoppdatering, sosiale medier og radio. Koser meg også med magasiner og podcast. Lave skuldre og mer medienytelse.

Hvilke store spørsmål bruker du ferien til å grunne over?

- Sommeren er ofte tiden for de gode samtalene med venner som gir nye perspektiver og inspirasjon. For selv om vi er innovative i mediebransjen, har vi mye å lære av andre bransjer også.

Hvordan skal avisbransjen og journalistikken overleve?

- Vi skal fortsette å fortelle de viktigste historiene til folk – uavhengig av plattform.

Er teknologi så viktig som stadig flere skal ha det til?

- Teknologien gir unike muligheter til å utvikle den viktige journalistikken – både gjennom fortellerteknikker og metode. Økt kompetanse på dette feltet er helt nødvendig, og ikke minst spennende.

Ja eller nei til DAB og å stenge FM-nettet?

- Jeg DABer, men synes det er fint at vi fikk en overgang for FM-nettet

Når kjøpte du en papiravis sist?

- I helga.

Har du brukt Popcorn Time?

- Nei – holder meg til Netflix, Apple TV og Sumo.

  • Og til slutt: Hvem vil du utfordre til å bli neste intervjuobjekt - og kanskje et spørsmål du vil stille?

- Min lokalavisredaktør Kjersti Sortland i Asker og Bærums Budstikke. Spørsmål til henne: Hva er ditt neste innovasjonsprosjekt, og hvorfor skal Budstikka bli med meg på ferie?

Powered by Labrador CMS